Dobrý den, dozvěděl jsem se o programech harm reduction v terénních pracích. užívá se při kontaktu se závislým také nějaká forma navázání vztahu nebo je to jen o těch výměnách jehel a tak? děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Harm reduction je celý myšlenkový přístup k drogové problematice, je to mnohem širší pojem nevztahující se pouze k výměně stříkaček. Na to, abych Vám zde celou filosofii harm reduction popsala, zde není dostatek prostoru. Terénní programy v ČR se řídí touto filosofií. K tomu pochopitelně patří nejen praxe výměny injekčních stříkaček, ale pochopitelně i navázání kontaktu a vztahu s klienty, s nimiž pracují. To je základní premisa terénní práce - nejprve musíte závislé na ulici najít, oslovit je, nabídnout jim příslušnou službu, informovat je, proč to nebo ono děláte a k čemu to je... pak jim můžete teprve vyměnit stříkačky. Nikoli naopak. Vybírám z knihy Kalina a kol.: Drogy a drogové závislosti. Mezioborový přístup. Praha 2003 (kapitola o Harm reduction, autor Petr Hrdina). Tam najdete řadu podorbností o tomto přístupu a metodách práce v rámci nízkoprahových zařízení jako jsou terénní programy a kontaktní centra. Také najdete řadu informací zde na webu pod kolonkou Pomoc a léčba / Terénní programy a kontaktní centra. "Základní charakteristikou tohoto pohledu na drogovou závislost je pragmatičnost. Místo toho, aby usiloval o absolutní eliminaci drog a jejich užívání, které je podle historické zkušenosti neodstranitelné, snaží se s ním pracovat tak, aby negativní důsledky takového chování byly co nejmenší. Svým působením se zaměřuje především na stabilizaci životního stylu klienta. Vychází přitom z klientových potřeb, dává klientovi a dalším konzumentům služeb možnost podílet se na jejich tvorbě a možnost rozhodnout jak, kdy a kde mají být léčeni. Model Harm Reduction upřednostňuje zdraví a osobní zodpovědnost před perzekucí. Upřednostňuje léčbu ve všech jejích možnostech, a to i přístupy založené na totální abstinenci, před kriminalizací závislých. Jakákoliv pozitivní změna směrem ke snížení poškození je považována za krok správným směrem. Model HR souvisí s dalším přístupem k problematice rizikového chování, který vychází ze strategie veřejného zdraví (Public Health). Jedná se o koncept zaměřený spíš na celou populaci než na jedince. Všechno úsilí je směrováno na snížení poškození zdraví celé komunity a v tomto kontextu je problém jednotlivce chápán jako problém celku. (...) Harm Reduction, tak jak je tento pojem chápán ve vztahu k užívání drog, je mezinárodní hnutí, které vzniklo jako odpověď na vysoký nárůst HIV/AIDS v osmdesátých letech minulého století. Prvními evropskými zeměmi, které začaly model HR praktikovat, byly Nizozemí (výměnné programy) a Velká Británie (substituce a preskripce návykových látek lékaři). I v mnoha dalších zemích Evropy, například ve Švýcarsku a Německu, vznikly další programy vycházejících z této strategie: „injection room“ (aplikační místnosti), testování tanečních drog apod. Od konce 90.let je strategie HR uváděna jako jeden ze čtyř pilířů evropské drogové politiky (viz Národní strategie, 2000)."