Přítel bere pervitin
Prosím o pomoc. Po roce známosti jsem odhalila, že přítel šňupe pervitin. Vsugeroval si do hlavy, že ho podvádím a chtěl mě zabít. Podařilo se mi utéct, ale mám podezření, že když jsme byli spolu, dal mi drogu do kávy, nebo čaje, protože jsem dva dny a dvě noci nespala. Moc se ho bojím a snažím se mu vyhýbat. Nechce si závislost připustit a vše dává za vinu mě. Nebere v potaz žádné důkazy o mé nevinně, které chci předložit. Je jako smyslů zbavený. Poraďte mi, jak se zachovat, a jak s ním jednat, abych ho nevyprovokovala k dalšímu útoku. Děkuji. Jana

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. To, co popisujete, je skutečně velmi závažná situace. U přítele se zřejmě obejvila toxická psychóza, psychotický stav, ke kterému může dojít v souvislosti s užívání stimulačních drog. Obvyklými příznaky jsou právě paranoidní myšlenky, bludy, pocity pronásledování nebo naopak to, co popisujete Vy, patologická žárlivost, agresivita, často je tento stav spojený se sluchovými a zrakovými halucinacemi. Nemá smysl mu předkládat v tuto chvíli žádné důkazy o své nevině, přítel je nebude schopen brát v potaz a pochopit, v toxické psychóze bohužel jeho psychika neběží normálně a produkuje řadu bludů, které nelze standardním způsobem vyvrátit. Jakákoli komunikace s ním je v tuto chvíli pro Vás spíš ohrožující. Tyto stavy obvykle spontánně odezní do několika dní po vysazení drogy, výjimečně mohou přetrvávat, ale pokud přítel bude brát dál, nemusí se jeho stav lepšit. Z Vašeho dotazu není zřejmé, zda spolu bydlíte, či ne, jak jste nyní s přítelem v kontaktu (zda jste s ním kontakt přerušila, když píšete, že se mu snažíte vyhýbat, nebo se mu snažíte vyhýbat v rámci jednoho bytu...). Popisujete navíc, že přítel Vám dal patrně drogu do pití bez Vašeho vědomí (podle té nespavosti, o níž píšete, to na to vypadá), bojíte se ho... Pokud spolu nebydlíte a máte za sebou takovou zkušenost s ním, na Vašem místě bych neváhala vztah ukončit. Pokud spolu bydlíte, tak bych asi přinejmenším dočasně zvolila jiné bydliště. Situace se bohužel může opakovat, pokud přítel bude brát pervitin dál. Pokud byste se do podobné situace dostala znovu, rozhodně volejte záchranku a/nebo policii (odvezli by ho na přechodnou dobu do psychiatrické léčebny, kde by zůstal, než by se jeho stav zlepšil, což je obvykle v danou chvíli nejlepší řešení). Pokud byste se chtěla o situaci poradit s někým osobně, tak bych Vám mohla doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohla obrátit, pokud mi napíšete, odkud jste. Zatím přeji hodně štěstí a buďte na sebe opatrná.