závislý partner
Lenka
dobrý deň, mám 6 ročný vzťah,posldný pol rok sme bývali spolu.priateľ si vždy rád vypil,keď sme boli vonku,nemá však mieru.má za sebou i drogovú minulosť-pervitín.na čas s tým prestal,teraz však opäť začal.vyčítal mi,že kvôli mne,lebo je pri mne nešťastný.v alkoholových opojeniach ma zvykne zbiť,naposledy to prehnal a ja to mám sále pred očami.veľa mi ublížil,minulý týždeň sme boli vonku aj s mojou naj kamoškou a povedal jej predo mnou,že ju lubi.rozišla som sa s ním,teraz mi týždeň vypisuje akoby schyzofrenické sms,nechápem ho.stále ho však ľubim,vela sme toho spolu prežili,bojím sa však,že závislosť ho úplne zničí a tým ničí aj mňa.ja mám ,,vďaka,, nemu taktiež skúsenosť s pikom,po viacdňovom tripe som sa však velmi vystrašila a uplne to zamietam,nechcem,hnusi sa mi to.je mi protivne,ako si to on vonku vždy zhana,stale len argumentuje,že sa musí odreagovať.liečenie odmieta,raz ho absolvoval,no ušiel odtiaľ,vravel,že mu to nepomohlo.navyše má zamestnanie,pri ktorom sa nesmú dozvedieť,že má takéto problémy.čo mi prosím radíte?som už úplne zúfalá a ubolená z toho všetkého.som strašne psychicky z neho vyčerpaná,čakajú ma štátnice,píšem prácu,no neviem sa nič sústrediť.mám to ukončiť s ním nadobro?ako mu len pomôcť???? ďakujem.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že to pro Vás musí být velmi vyčerpávající a že jste z toho nešťastná. Když si tak pročítám Váš dotaz, napadá mě, že jste udělala velmi moudré rozhodnutí, že jste se s ním rozešla a že byste se teď konečně mohla věnovat také sama sobě. Váš ex-přítel zřejmě nemá zájem se situací něco dělat, a pokud on nebude mít o změnu zájem, tak nemáte šanci to zvrátit a to, co jste s ním prožila (alkoholové excesy, násili, ponižování - např. že před Vámi řekne vaší kamarádce, že "ju lubi", neochota léčit se ze závislosti na pervitinu, naprosto neoprávněné obviňování, že za jeho závislost vlastně můžete Vy...) se nezmění, spíše bude mít tendenci se horšit. Říkám si, jaké další argumenty byste potřebovala k tomu, abyste se k němu nevrátila... To, co jste popsala, nemá s normálním a vyváženým partnerským vztahem mnoho společného. Chápu, že jste s přítelem byla 6 let, že jste spolu prožili i pozitivní věci a že není jednoduché se od něj odloučit, že o něj máte starost... Ale asi by bylo v tuto chvíli nejlepší zkusit přenechat zodpovědnost jemu. Vy nejste odpovědná za jeho chování ani za to, zda bude nebo nebude brát pervitin dál. Vy teď máte také dost starostí, potřebujete se trochu zotavit z toho, co jste teď prožila, potřebujete dokončit diplomku a udělat státnice... Váš ex-partner se zjevně mnoho nestará o to, co byste potřebovala Vy, tak si na sebe udělejte čas Vy sama. Napadá mě, že by možná nebylo od věci se o tom, co se s Vámi teď děje, o starostech, které máte, popovídat s někým z odborníků. Získala byste potřebnou podporu a mohlo by Vám to pomoci se v tom, co se s Vámi děje, lépe zorientovat a zaměřit se také na to, co potřebujete Vy, nejen exp-partner a vaše okolí. Držím moc palce a pokud byste měla zájem, napište mi, odkud jste, mohla bych Vám doporučit kontakt na někoho z kolegů-psychologů (myslím, že bychom byli schopní Vám doporučit i někoho na Slovensku). Hodně štěstí.