oříšek
želva
Dobrý den, doslechla jsem se, že legální drogou je i muškátový oříšek.Prosím mohli by jste mi sdělit něco podrobnějšího? Jaká látka a jaký je mechanismus účinku?

Odpověděl: Aleš Termer
Hezký den, Muškátový oříšek "není na indexu" zakázaných látek. Máte pravdu. Ovšem podle toho, co o tom to ořechu vím, to není nic extra. Lidé, kteří oříšek či květ požili, uvádějí zhruba tyto účinky: nevolnost na zvracení, únava, rozostřené vnímání, občas "pohiňávání", otupělost, třes, špatné spaní, zrychlený tep, ztráta krátkodobé paměti, úzkosti. Takže spíše negativní prožitky. Co se halucinogenního účinku týče, objevuje se až po opravdu vysokých dávkách, které mohou být pro organizmus toxické a hrozí předávkování. Halucinace nebývají nijak výrazné, spíše jde o snové stavy mezi bdělostí a spánkem. Účiná látka je patrně myristicin (přesný rozbor jsem nikde nenalezl) což je narkotický jed, který vám dost zamává játry a srdcem. Určitě vás v tuto chvíli napadá, proč se přidává do jídel jako koření, když může způsobit smrt. Protože do jídla ho dáte jen špetku, neboť by se to pak nedalo jíst.V těchto mini dávkách pomáhá při trávení a nadýmání. Halucinogenní dávky jsou však už tak vysoké, že dochází k otravě. Jinak na chuť je muškátový oříšek či květ opravdu "hnusný". A.T.