lecba alkoholismu
Dobry den, moje matka je alkoholicka a jiz nekolik let ji presvedcujeme o nutnosti ustavni lecby. Je neustupna, nemoc si nepripousti, citi se dotcena, stale vydatne pije. Ma obecne vsechny priznaky alkoholismu (tajne piti, schovavani alkoholu, tahy, problemy v praci, v rodine, piti uz od rana,atd.). Posledni rok jsem s ni prerusila kontakt s nadeji, ze odlouceni rodiny (ja, mala vnucka) ji presvedci, ale nestalo se. Muj otec na ni v pravidelnych intervalech naleha a zada ji o lecbu, ale neuspesne. Ted svitla prvni nadeje, pri poslednim jejich rozhovoru utrousila, ze by si zaridila nejake "kratsi" leceni..nevim, co si pod tim mam predstavit, odhaduji, ze se chce vyhnout verejnemu "prozrazeni" leceni a chce si pripadne leceni odbyt v lete misto dovolene nebo tak neco. Je lekarka, tak je mozne, ze ma nekde kontakty, nevim. Rada bych se zeptala, jaka je minimalni ucinna doba lecby (da-li se to takto stanovit). Vim, ze standardne trva cca 3 mesice. Dekuji mnohokrat za pomoc, xana

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odpověď, dotazy se nám tu bohužel nakupily a nestíháme je odpovídat v takové lhůtě, jak bychom si přáli. Stanovit délku léčby, která je minimální účinná, obecně moc nelze. V rámci psychiatrických léčeben, kde probíhá ústavní léčba závislosti na alkoholu, je obvyklá délka 3 - 4 měsíce, jak píšete. Uvádí se, že léčba trvající pod 6 týdnů nebývá efektivní. Ale je to velice individuální, záleží samozřejmě na typu léčby, na závažnosti stavu, ve kterém pacient přichází a na řadě dalších faktorů. Také existují i ambulantní varianty léčby, nikoli pouze ústavní (i když v případě Vaší maminky bych asi spíš skutečně doporučila léčbu pobytovou). Pokud vím, tak v rámci Psychiatrické kliniky v Plzni lze na oddělení závislostí absolvovat léčbu v délce cca 6 týdnů až dva měsíce. Pokud by byla svolná ke "kratší" léčbě, tak bych jí asi doporučila tuto variantu, přinejmenším by i krátký pobyt mohl Vaší matce pomoci si na situaci udělat náhled a uvědomit si závažnost problému. Chápu, že se chce matka vyhnout "veřejnému prozrazení", nicméně pokud situaci popisujete, tak jak popisujete, tak se obávám, že již o jejím problému stejně řada lidí ví nebo se to při pokračování jejího pití stejně dříve či provalí... zvláště v její profesi. Napadá mě ještě, zda by Vašemu otci či Vám nepomohlo, pokud byste se mohli obrátit na někoho z odborníků osobně a probrat s ním situaci - jak s matkou komunikovat, jak ji motivovat k léčbě, jaké jsou možnosti léčby. Když mi napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů, na koho byste se mohli obrátit. Zatím držím palce.