vyzkoušet?
pomocnice
Zdravím vás, můj dotaz je asi trošku praštěný ale zajímala by mě vaše odpověď. Mám zájem pomáhat drogově závislým, a proto abych jim porozuměla, chtěla bych vyzkoušet co dělají všechny drogy. Protože z vyprávění nepochopím úplně co ten člověk prožívá. Co myslíte?

Odpověděl: Bára Orlíková
Co očekáváte, že Vám odpovíme? :-) Víte, ono pomáhat závislým znamená mnoho jiných věcí než jen vcítit se do toho, co dělají drogy... Člověk, který chce pomáhat těm, co mají problémy s drogama, by měl mít přinejmenším jasno v tom, jak to má s drogami on sám, v tom Vás zřejmě ještě čeká dlouhá cesta. Ono to vypadá jako fascinující práce, kdy si s těmi zajímavými lidmi povídáte o tom, co prožili a prožívají... Bohužel takový popis je hodně, hodně daleko od pravdy. Ta práce není zdaleka tak fascinující, je psychicky dost náročná a pokud na to člověk není připravený, tak dost rychle vyhoří. Pokud byste přišla třeba pracovat do káčka, tak uvidíte lidi, kteří někdy nevypadají moc vábně, nemají kde bydlet a Vy jim pak místo hezkého povídání měníte stříkačky a ošetřujete abscesy, případně řešíte, zda si vyzvedli obsílku, která jim přišla od soudu kvůli krádežím... Tím tady nechci vytvářet nějaký stereotyp feťáka-trosky, je to jen jeden příklad, se kterým byste se třeba mohla potkat a taky byste určitě viděla něco daleko jiného v léčebných zařízeních, jen se snažím naznačit, že realita se může od představ dost lišit. Základní předpoklady pro to, abyste mohla takovou práci dělat, rozhodně není vyzkoušení všech drog, které Vám přijdou pod ruku, ale především nějaké VŠ, VOŠ vzdělání (psychologie, sociální práce, speciální pedagogika, medicína), dále terapeutický výcvik nebo např. kurz krizové intervence, první pomoci... Ujasněný postoj k drogám a nějaké osobnostní předpoklady pro pomáhající profesi. Pomáhající organizace také obvykle nepřijímají lidi mladší 21 let. Pokud by Vás problematika skutečně zajímala, je možné se zkusit poptat po možnostech nějaké stáže, abyste zjistila, co to skutečně obnáší. Tím, že začnete zkoušet drogy, máte spíš nakročeno k tomu, abyste skončila na druhé straně...