CO DĚLAT?
M.u.dl.a
Moje kamarádka bere pervitin...bránila jsem jí ale nedokázala jsem to a teď se snaží přestat protože má problémy se srdcem...jak sama říká "má vygumovaný mozek" a "děsný zmatek v hlavě" a já jsem v koncích protože nevím jak jí pomoci,protože v rodině oporu nemá,spíše naopak.Na detox nechce,namlouvá si že to zvládne sama.co s ní?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste ze situace nešťastná, když víte, že kamarádka bere drogy a není moc možností, jak jí pomoci. Jen bych Vás chtěla ujistit, že to v žádném případě není Vaše vina, je to kamarádky rozhodnutí a okolí na tom, hlavně zpočátku, toho moc nezvrátí. Cítím z Vašeho dotazu, že si vyčítáte, že jste jí v tom nedokázala zabránit... jen Vám chci říct, že to není Vaše zodpovědnost a že to po Vás ani nikdo nemůže chtít. Víte, pomoci někomu, kdo o to moc nestojí a nemá zřejmě vůbec jasno v tom, zda chce přestat nebo ne, je téměř nemožné. Rozumím tomu, že máte o kamarádku obavy, zvlášť pokud v tom jsou ještě závažné zdravotní problémy a také když kamarádka nemá ve své rodině moc oporu. Nicméně Vaše možnosti jsou opravdu velmi omezené, je to skutečně trochu začarovaný kruh. To, co byste teď potřebovala Vy, je získat od situace trochu odstup a zaměřit se spíše sama na sebe. Kamarádka zřejmě není teď ve stavu, kdy Vaši nabídku pomoci ocení, nad věcmi vlivem drog přemýšlí jinak, a pokud do toho budete vkládat příliš úsilí, budete z toho akorát vyčerpaná, nešťastná a přitom se toho pravděpodobně moc nezmění. Pokud kamarádka tvrdí, že chce přestat, ale nedaří se jí to, tak by jí možná pomohlo, kdyby se obrátila na kontaktní centrum pro uživatele drog ve Vašem regionu, kde mimo jiné poskytují klientům poradenství při rozhodování o léčbě, není to nijak závazné, služby lze využít zdarma a anonymně. Jinak tato centra nabízí např. výměnu injekčních stříkaček, zdravotní ošetření, testování na infekční nemoci pro aktivní uživatele drog, ale také sociálně právní poradenství, ono předléčebné poradenství, pomoc při zprostředkování léčby a také poradenství pro rodiče a blízké uživatelů drog. Můžete jí tuto možnost nabídnout. Případně, pokud byste měla zájem, můžete tuto službu v rámci nabízeného poradenství pro rodiče a blízké závislých, využít také a o situaci se poradit. Pokud mi napíšete, odkud jste (a také odkud je kamarádka), mohla bych Vám doporučit vhodné kontakty. Zatím přeji hodně štěstí.