Máme strach o kamaráda
8.A
Prosím poraďte nám. Máme kamarád který je zároveň i spolužák.Budemu patnác a ujíždí na marihuaně. Teď začíná ujíždět i na pervitinu, který už párkrát zkoušel.Nakonec se z toho poprvé dostal ale je v tom zase. A teď jak se obávám ještě víc. Proto se ptáme jak mu máme pomoct??? Jde to vůbec??? Co se stane když se předávkuje??? A jakou mu máme poskytnout první pomoc pokuď by se předávkoval??? a pokuď něco u něj najdeme co s tim máme dělat??? Předem děkujeme za odpověď. P.S. Má vpichy na rukou jsou velký asi jako malí knoflík.Dá se podle toho určit jak dlouho už to bere????

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že máte o kamaráda starost a že byste mu rádi pomohli. Nicméně nevím, nakolik máte s kamarádem blízký vztah, nakolik je ochoten vyslechnout vaše názory, rady a doporučení a nechat se tím nějak ovlivnit, zda on sám vůbec chce se situací něco dělat. Pokud on nechce nic měnit, jsou možnosti, jak mu pomoci, velmi omezené. Můžete mu říct, že o něj máte obavy a ať se na vás neváhá obrátit, pokud by potřeboval pomoct (čímž není míněno například poskytování peněz na drogy nebo pomoc se zahlazením nějakého průšvihu). Můžete mu nabídnout kontakt na tuto poradnu nebo na zařízení, kde se věnují mladým a mladistvým, kteří mají potíže s drogami. Co se týče předávkování - pokud by došlo k tomu, že najdete kamaráda předávkovaného, tak je jedinou možností, pokud nejste profesionálové-zdravotníci, zavolat záchranku. Úplně nevím, co myslíte tím, "pokud u něj něco najdeme" - máte na mysli drogy? injekční stříkačky? a také za jakých okolností byste to u něj měli najít? Podle velikosti vpichů na rukou se bohužel skutečně nepozná, jak dlouho už drogy bere. Vpich jako malý knoflík si nedokážu představit, vpich je skutečně jen bodnutí jehlou (zůstává jen malá stopa, jako po odběru krve), pokud má na ruce "malý knoflík", bude to pravděpodobně modřina způsobená injekčním užíváním. Napadá mě, že pokud kamarádovi ještě není patnáct a je to Váš spolužák, jestli by bylo variantou se svěřit někomu ve škole, že o něj máte strach a že se dostal do potíží (např. školnímu psychologovi nebo učiteli, kterému důvěřujete)? Zatím přeji hodně štěstí.