Drogy a dcera
Mirka
Dobrý den, je to asi měsíc co poprvé odešla od nás dcera, její 20 let,našli jsme její auto a dali dopis za stěrač,druhý den tam manžel jel za ní, mluvila nesmysli, např. jestli viděl bílý slunce bez paprsků a že čeká až si pro ni přijedou nějaké lidi z Prahy,další den přišla za námi domů a nastěhovala se zpátkybyla normální,akorát více jedla a dost spala,včera jsem ji našla práci jako servírka,dneska měla v deset nastoupit, ale za hodinu už tam nebyla, cestou domů jsem ji našla a jela se mnou,lae mluvila úplné nesmysli znova,že musí okamžitě domů a mluvit s tátou,a jestli je v pořádku,že prý má nějaký kufr a pálí v kotelně 100 mil,úplný nesmysl,měla vytřeštěné oči,mluvila jsem s ní, objednala ji na psychiatrické vyšetření, a to že půjdem na odběry do K-centra,odpoledne jsme si mysleli že si jde zakouřit do kotelny,ale vzala pár svých věcí,batoh,mobil a byla pryč,odešla opět od nás,od své druhé dcery jsem se dozvěděla že ji viděli kolem páté hodiny o dvě vesnice dál,zkusila jsem jet za ni a dostat ji domů,našla jsem ji,ale že domů nepůjde,nyla docela dost agresivní,jelikož se bojím o své další 2 děti a to aby se nám doma neztráceli nějaké věci, chtěla jsem po ní klíče a sim kartu,protože na tom platíme paušál,na konec z ní vylezlo že jde za klukem,pak zase řekla že ať ji v tom nechám vymáchat hubu a že jede ve fetu,a že se přijede ukázat a přiveze my prý testy na drogy. Víme že kouří marihuanu, vím že to bylo víckrát za den,chodila na střední školu,pak přešla na učnák,vyučila se jako prodavačka potravin,chtěla nástavbové dvouleté studium při denním studiu,chodila jenom půl roku,skončila,neustále nám lže. Teď si nevím rady co dělat,jestli vůbec možné aby ji policie začala hledat a když ano co pak dělat,nejhorší je problém že je dospělá a musí chtít sama,jde my taky o sociální a zdravotní co stím vůbec dělat, a jak zjistit jestli to na konec nejsou tvrdé drogy,není nám to vůbec jedno co se děje, chceme ji ve všem pomoct,ale sami to nezvládnem,teď ani nevíme kde je,jestli má vůbec co jíst, je bez peněz.Máme vůbec nějakou naději?

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Omlouvám se za pozdní odověď. Bohužel se nám v poslední době dotazy nakupily a nestíháme je odpovídat v takové lhůtě, jak bychom si přáli. Chápu, že to pro Vás musí být nesmírně obtížná a vyčerpávající situace. Podle toho, co popisujete, se mi to rozhodně nejeví jako užívání marihuany, podle Vašeho popisu bych spíše soudila na užívání stimulačních drog (např. pervitin). Užívání pervitinu způsobuje mimo jiné tzv. toxickou psychózu, která má příznaky podobné těm, které uvádíte (dotyčný je mimo realitu, neuvažuje normálně, mívá halucinace, bludné, často paranoidní myšlenky, může být agresivní), to, že dcera odešla z domova, není schopná si udržet práci či docházet do školy, stále lže... to také odpovídá spíše užívání jiných drog než marihuany. Myslím, že ale sami tušíte, že je situace závažnější. Takto přes internet bohužel situaci moc nevyřešíme. Mám za to, že by bylo nejlepší, abyste se obrátili na někoho z odborníků osobně, získali potřebné informace, podporu a také se mohli poradit o tom, jak postupovat v případě, že by se dcera vrátila domů, můžete i probrat své obavy z dceřina neplacení zdravotního a sociálního pojištění a také jak nejlépe zajistit, abyste nebyli jejím chováním ohroženi Vy (např. finančně) a také, aby nebyly ohroženy mladší děti. Rozhodně si nemyslím, že by dcera neměla šanci se z toho dostat a že byste neměli naději na zlepšení. Jen to bohužel často bývá běh na dlouhou trať a žádné zázračné a rychlé řešení, jak to zvládnout, neexistuje. Pokud mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám mohla doporučit kontakt na někoho z kolegů ve vašem regionu, na koho byste se mohli obrátit. Existuje řada zařízení pro rodiny lidí, kteří mají problémy s drogami, kde by Vám určitě rádi pomohli. Většina těchto institucí poskytuje služby bezplatně. Zatím držím palce.