jerii
Dobrý den, chtěla bych vás poprosit o radu.Můj kamarád je závislý na marihuaně a pervitinu.Do braní pervitinu ho zatáhl starší člověk, který ho už také bere dlouhou dobu, bez kterého by můj kamarád do drog vůbec nespadl. Pervitin již bere rok a půl a nedávno již přešel k píchání do žil. Mám o něj velký strach, chtěla bych mu pomoci, ale je mi jasné, že na moje slovo nedá a kamarádi co se mu snažili domluvit také neuspěli. Jak bych mu prosím mohla pomoct? děkuji předem za odpověd

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, ono je dost těžké pomoci někomu, kdo o pomoc nestojí. Pokud kamarád nemá zájem situaci změnit, tak moc šancí nemáte. Sama píšete, že "je vám jasné, že na vaše rady nedá", stejně jako na rady jiných přátel, kteří "neuspěli". Bohužel neexistuje žádná zázračná rada, jak kamaráda přimět k tomu, aby drogy brát přestal. Můžete mu zkusit říct, že o něj máte obavy a že kdyby potřeboval pomoc, tak že se na Vás může obrátit. Můžete mu nabídnout kontakt na naši poradnu nebo na nějaké kontaktní centrum ve Vašem regionu, které nabízí služby uživatelům drog (kontakty v jednotlivých regionech najdete například na www.drogy-info.cz, Mapa pomoci). Bohužel užívání drog je jeho volba a bez jeho spolupráce a ochoty něco změnit ho k ničemu nepřinutíte. Také bych byla opatrná s tím, že "ho do drog někdo zatáhl". To, že bere drogy, je kamarádova zodpovědnost a stejně tak je i jeho rozhodnutí, pokud s tím bude chtít něco dělat. Je mi líto, že pro Vás nemám pozitivnější odpověď. Jen na závěr - nenechte se kamarádem přesvědčit k tomu, abyste drogu užila taky. Často se to kamarádkám a přítelkyním stává, že podlehnou tlaku ze strany toho, komu chtějí pomoci a dají s ním drogu, "aby pochopily, jaké to je", protože to je "naposled", co dotyčný chce drogu užít... Neříkám, že nutně musíte být v takovém ohrožení, jen mluvím z naší profesionální zkušenosti.