Co mám dělat.
Pavla
Dobrý den.Mám problém se svou sedumnáctiletou dcerou.Vždy to byla bezproblémová dívenka,jak doma tak i ve škole.Po prvé jsem si všimla že není něco v pořátku před asi pěti měsíci kdy začala hodně hubnout,byla nervózní a unavená,pořát spala...nebo naopak nemohla spát vůbec.Když jsem se jí ptala co jí je,že to není v pořádku,tak to sváděla na to že toho má hodně ve škole.Pak začala v noci tajně utíkat z domu a vracela se až ráno.A pak zmizela na tři dny!Dostala jsem podezdření že něco bere,koupila jsem test na drogy,který u ní vyšel pozitivní na trávu a pervitin!Přiznala se že trávu kouří ,ale že ten pervitin zkusila po prvé.Po dlouhém rozhovoru nám slibovala že toho nechá...že ví jak by mohla dopadnout a domluvili jsme se na tom že jí budeme dělat namátkové testy dále.Chvíli bylo všechno v pořádku, ale zas není už třetí den doma!Od jejího známého jsem se dnes dověděla že v tom asi lítá znova!!!Už nevím jak dál.Potřebovala bych poradit co mám dělat a na koho se můžu v Ostravě obrátit.Předem Vám moc děkuju!

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Chápu, že jste v těžké situaci a myslím, že rozhodnutí obrátit se na někoho z odborníků osobně, je teď velice moudré rozhodnutí. Vypadá to, že je tu problém již delší dobu. Přinejmenším po tu dobu, odkdy jste si všimla, že "něco není v pořádku". To, co popisujete, vypadá jako poměrně typické příznaky užívání pervitinu - hubnutí, velká únava a spavost střídající se s nespavostí (pervitin způsobuje ztrátu chuti k jídlu a snižuje potřebu spánku, což si tělo po odeznění účinku vynahrazuje tou spavostí), utíkání z domova v tomto kontextu s užíváním drog bude souviset. Marihuana takovéto příznaky nezpůsobuje, takže zcela jistě nepůjde u pervitinu pouze o jednorázové užití, jak dcera tvrdila. Užívání marihuany v tomto případě bude ten menší problém, důsledky užívání pervitinu jsou závažnější. Pokud dcera nyní opět utekla z domova, s největší pravděpodobností drogový problém pokračuje. Bude opravdu nejlepší, pokud budete mít možnost osobní konzultace, abyste získala potřebné informace a také podporu a mohla se rozhodnout, jak postupovat dál. Posílám odkaz na kontaktní centrum v Ostravě, které poskytuje služby jak uživatelům drog, tak i jejich rodinám a blízkým. Vím, že to teď vypadá beznadějně a neřešitelně, a nebude to jistě pro Vás jednoduché, ale situace se určitě dříve nebo později změní k lepšímu. Držím palce. Ostrava - Vítkovice, Kontaktní centrum, Renarkon, o.p.s. Halasova 16, Ostrava - Vítkovice, 703 00 telefon: 595 627 005; 602 670 789 Jaroslava Gembalová http://www.renarkon.cz