detox
Luboš T.
Dobrý den. Mám závislou manželku na opiátech a obracím se na Vás s žádostí o radu. Manželka již byla v léčebně odkud utekla a v současné době je zařazena do metadonové substituce. Z počátku tato léčba byla celkem úspěšná (cca 4 měsíce). Manželka byla ¨čistá¨,ale pouze po dobu,po kterou jsem jí doprovázel. Každodenní kontakt s ostaními klienty substituce udělal své. (Tím netvrdím,že je to jejich vina.) Takže se metadon navyšuje (cca 95mg) a k tomu občas heroin. Máme malé dítě a já už nevím co mám dělat. Odstěhovali jsme se z Prahy a ona denně dojíždí,ale zjistil jsem,že když nemusí do Prahy,nebo jsme na dovolené,či jí doprovázím,tak se bez heroinu v pohodě obejde. Píši Vám proto,že jsem se doslechl o možnosti rychlého detoxu tak,že jí uvedou do umělého spánku a podají lék (naloxon,naltrexon a pod.),přičemž si abst.příznaky odbude ve spánku a tím bude fyzická závislost odbourána. Poté by už nemusela dojíždět do Prahy a tak by se mnoho vyřešilo. Alespoň kontakt s ostatními. Chtěl bych se Vás zeptat,kde a zda je podobná léčba možná (i soukromé kliniky). Vím,že třeba v Německu podobný postup občas použijí. Děkuji za odpověd a pochopení. Luboš T.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, po pravdě řečeno o takovém detoxu slyším poprvé. Rpzhodně není u nás běžný ani placený ze zdravotního pojištění. Možná byste ho ale někde našel. Co je ale důležitější je, že takový detox stejně problém neřeší, stejně jako ho neřeší žádný jiný detox, pokud tím "léčba" skončí. Závislost je totiž nejen fyzická, ale i - a hlavně - psychická a tu ve spánku nevyřešíte. Je tedy potřeba psychoterapie a řešení příčin, nejen následků. Mimochodem, methadon je třeba nejdříve vysnižovat, není možné takhle vysokou dávku vysadit ze dne na den, mohlo by to být i životu nebezpečné. pokud tedy chce manželka přestat drogy brát, zajděte se poradit společně za odborníkem ať už na methadon, nebo např. do K-centra a zkuste spolu vymyslet co nejlepší způsob, který by byl pro ni vhodný. Dítětem se všechn okomplikuje, ale i tak se dá závislost léčit terapeuticky a není třeba spoléhat na zázrak ve spánku.