Marihuana
Pavlína
Dobrý den, doma už se delší dobu potýkáme s problémem. Můj bratr delší dobu kouřil marihuanu a to nejspíš ve vetším množství. Po několika letém užíváni začal mít halucinace, optické i sluchové. Rozhodl se nám s problémem svěřit a začít ho řešit. Opravdu s užíváním přestal, ale po týdnu dostal jakýsi záchvat, začal se dusit a byl celý v křeči, mluvil z cesty, chvílema se smál, pak hned se zas začal něčeho bát, bylo to hrozné. Zavolali jsme záchranku a po základním vyšetření byl odvezen na psychiatrii. Zjistili, že má schizofrenii, kterou mu nejspíš vyvolalo nadměrné kouření marihuany. Na psychiatrii strávil několik týdnů, zajistili jsme mu vhodného psychologa, bere prášky na tuhle nemoc. Sliboval, brečel, že už by se drog nikdy nedotkl, ale bohužel mu to vydrželo pár měsíců. Nedovedu pochopit, po tom všem co zažil, že se k tomu mohl vrátit... Nejhorší je, že on si problém nepřipouští, bere prášky "na hlavu", do toho hulí. Dávali už jsme mu doma ultimáta, zkoušeli domluvit, vysvětlovali mu a připomínali, jaký už s tím měl problémy a že jestli bude pokračovat ať odejde z domu, ale opravdu nic nezabírá, vydrží to vždy pár dní a vrátí se do "svých" kolejí. Nevíme co máme dělat. Ještě mne napadlo zajít za jeho psycholožkou, ale nějak na to nemám odvahu a myslím, že v případě, kdy on odmítá pomoc, se toho asi moc dělat nedá... Předem moc děkuji za Váš názor.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, na jednu stranu máte pravdu, že když bratr nechce pomoci, nemůžete ho nutit. Na druhou stranu, schizofrenie je velmi vážná choroba a tím, že při ní a k lékům kouří marihuanu, může si svůj stav výrazně zhoršit. Pokud mu dáváte ultimáta, měli byste být schopni je dodržet. Pokud mu tedy řeknete, že ho vyhodíte z bytu, ale pak se nic nestane, získá pocit, že to tak bude vždy. Chápu, že vyhodit bratra z bytu by bylo asi hodně těžké. Dávejte proto ultimáta, která jste schopnio dodržet (např. že ho nebudete finančně podporovat apod.). Otevřeně bych s ním jednala i v otázce konzultace s psycholožkou. Řekněte mu na rovinu, že uvažujete o tom za ní zajít, protože už jste zoufalí. Zkuste se s ním domluvit na společné konzultaci, kde byste si vyjasnili podmínky soužití a Vaší podpory. Nebude to jednoduché, ale i když má bratr schizoferenii, stále je do značné míry soběstačný a za sebe zodpovědný dospělý člověk. Proto bych se pokusila tak s ním jednat.