Tramal
Martin
Dobrý den. Pět let užívám Tramal. Mám ho předepsaný pro chronickou bolest krční páteře. Problém je, že místo 100 mg beru 500-600 mg. V srpnu 08 jsem, i díky vašim radám, T úplně vysadil. Kromě bolestí, které se mi vrátily, se přidala i těžká deprese. V současnosti se léčím u psychiatra s depresí, ne se závislostí. Vystřídali jsme celou řadu AD, zapojili jsme i psychologa a nic. Již půl roku jsem v pracovní neschopnosti. Začátkem března jsem se k T vrátil a můj stav se upravil celkem do normálu. Můj problém je, že bez T nedokážu žít. Lékařce, která léčí mé bolesti, se bojím o svém nadužívání T říct a psychiatrovi také. Takže - s T žiji skoro bez bolesti a bez depresí. Bez T mám bolesti, těžké deprese a nejsem schopen ani chodit do zaměstnání. Můžete mi sdělit svůj názor? Děkuji.

Odpověděl: Jakub Minařík
No, mám několik klientů, kteří se ke mě dostali stejnou cestou. Obvykle jsem je, po několika neúspěšných pokusech o vysazení a nalezení jiné vhodné terapie, převedl na jiný opioid a zahájil normální substituční léčbu. Obvykle se o nalezení nějaké léčby bez opioidů nechtějí pokoušet, většinou se jim moc nedivím, po několika měsících neúspěšných pokusů o zvládnutí deprese, poruchy spánku, ... bych i já sám asi vážil, není lépe brát opiáty a normálně fungovat. Perspektiva u většiny z nich je, jak se obávám dlouhodobá, spíše doživotní. Normálně fungují, pracují, chodí si ke mě pro léky. Myslím, že to je cesta. Jen byste se k ní asi měl rozhodnout s tím, že budete vědět, že to je nadlouho, resp. i napořád.