bum
Dobry den. chtela bych se zeptat.Kamarad uziva nejaky ,,Zubex,, , dostava na nej recept.Drive uzival kokain,ale uz toho nechal.Chtela bych vedet co to za latka ten ,,Zubex,,?Jak pusobi?Je to lek? da se nejak zbavit te zavislosti ne nem nebo nahradit necim jinym mene navykovym?dekuji za odpoved

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Pravděpodobně se jedná o Subutex, což je lék s účinnou látkou buprenorfin užívaný jako medikaci v substituční léčbě při závislosti na opiátech. Velmi podrobné informace o tomto léku od kolegy MUDr. Jakuba Minaříka najdete na našem webu pod rubrikou Tlumivé látky / Subutex (www.drogovaporadna.cz/rubrika.php?rubrika=58). Tento lék předepisuje lékař na recept, pacient si pak léky vyzvedne v lékárně. Zřejmě Váš kamarád užíval kokain a opiáty nebo po skončení užívání kokainu bral opiáty (heroin, případně nějaké lékové formy opiátů z černého trhu), při léčbě závislosti na kokainu se totiž tento lék nepoužívá. Zbavit se závislosti na Subutexu samozřejmě jde, obvykle se postupně snižují dávky až k úplnému vysazení, nahradit něčím méně návykovým moc nelze. Protože pokud se nebude jednat o opiáty, tak se stejně při přechodu na jiný, neopiátový lék, rozvinou abstinenční příznaky při vysazení Subutexu. Pokud se bude jednat o opiáty, tak je to jen z "bláta do louže". Otázkou je, zda kamarád má lék skutečně od lékaře a je v substituční léčbě a neužívá do toho ještě další drogy. Bohužel se Subutex často dostává na černý trh a někteří uživatelé jej získávají nelegálně, užívají ho injekčně (přestože je určen k sublingválnímu užití - tedy rozpouštění pod jazyk) - takové užívání léků pak není léčbou, je to v podstatě velmi podobná situace jako u užívání jiných nelegálních drog. Možná, že se ale jedná o nějaké jiné léky - napadá mě ještě např. Cipralex - antidepresivum... (to tedy není návykové) nebo jiné léky... Těžko usuzovat z Vaší stručné informace.