zacarovany kruh
Emma
Dobry den, muj byvaly partner, jehoz primarni drogou jsou opiaty (nyni nelegalni Subutex, na ktery presedlal z heroinu po navratu z vezeni, doplnkove uziva Neurol), se ted hodne rozjel na pervitinu, ktery si aplikuje nitrozilne. Je mu 27 let a od sveho detstvi zije v jednom byte s matkou (ma jeste sestru, ale ta uz s nimi nebydli) - nikdy se tedy neosamostatnil a navic vyrustal v rodine bez otce. Ocividne svoji matku vyuziva a manipuluje s ni (tak jako se mnou v minulosti). Vi, ze kdykoli se vrati domu, najde tam jidlo, svuj pokoj, kde se vyspi, teplo atp. Maminka za nej plati veskere dluhy, protoze se boji, ze prijde domu exekuce. Dokonce si vzala i pujcku na to, aby mohla dluhy splacet. Tahle situace mi prijde jako neunosna a jako jedine reseni bych videla, aby sveho syna vyhodila z bytu, odhlasila ho a dala mu konecne prostor, jak se osamostatnit. Sam mi kolikrat rikal, ze je jeho mama uzasna - ze ji ke spokojenosti staci, kdyz prijde domu prespat, protoze vi, ze neumrel. Jednou byl na ulici (nekolik mesicu) z vlastni vule a pak svou matku zase vyhledal - pomohla mu a pak do toho zase spadnul. Vzdy se na chvili probere a pak se zase rozjede - to se opakuje celych 8 let - je to jako zacarovany kruh. Poradte prosim, zda by vyhozeni z domu mohlo byt tim spravnym resenim, a nebo alespon dejte radu, jak k nemu ma jeho matka pristupovat. Nedovedu si predstavit jiny impuls, ktery by vedl k nejakemu obratu. Myslela jsem, ze pro nej bude zasadni to, ze ma opravdu velke zdravotni problemy, ale ani to ho nezastavilo... Dekuji za odpoved!

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, podle toho co popisujete to vypadá, že dotyčný muž má pro braní drog celkem příznivé podmínky. Matka pro něj (a za něj) dělá opravdu hodně. Např. to hrazení dluhů, půjčky... Doporučil bych jí, ať si o exekucích zjistí více informací. Není nutné, aby dluhy dospělého syna hradila. Více informací je na http://www.ochrance.cz/dokumenty/dokument.php?back=/pomoc/index.php&doc=638 . Může se také obrátit na Právní poradnu A.N.O., která poskytuje bezplatnou právní pomoc lidem, kteří se dostali do potíží kvůli užívání drog a jejich blízkým. Tolik k financím. Ohledně zbytku bohužel nevím, jak ona sama situaci nahlíží. Jak ji prožívá, jaká vidí možná řešení? Nevím, jestli vyhození z bytu není pouze "Vaším" řešením. Tím ale neříkám, že je neadekvátní. Jde spíše o to, že matka může vidět situaci odlišně a Vaše rady jen tak nepřijme. Předpokládám, že jste o situaci syna již mnohokráte mluvili. Pokud ne, doporučuji to udělat. Popis situace, který uvádíte by pro ní mohl být cenný. Jinak počítejte s tím, že bude v situaci nejspíš i více emočně zaangažovaná - viz. to, že jí ke spokojenosti stačí, když spí syn doma a ona ví, že nezemřel někde na ulici. K nějakému radikálnějšímu činu (který je pro okolí naprosto samozřejmý) může velmi dlouho sbírat odvahu. Jinak pokud ona sama prožívá nějakou nespokojenost s danou situací, ať se ozve. Mohu jí i nasměrovat do nějakého zařízení. Jo a ještě na závěr. Vyhození z bytu může ulehčit matce, ale nemusí rozhodně platit, že přiměje syna k tomu, aby přestal brát. Takové rozhodnutí je pouze na něm. Změna životních podmínek může napomoci, ale nemusí. Viz. ty zdravotní problémy, které také nezabraly. Přeji hezký den. TH