extáze a těhotenství
Martina
Dobrý den. Ctěla bych se zeptat na rizika extáze v souvislosti s plánovaným těhotenstvím. Abych byla konkrétnější, tak ..chtěla bych vyzkoušet extázi. Těhotná nejsem , ale otěhotnění plánuji (pokud budu mít štěstí) v dohledné době. Mohu tímto experimentem budoucí plod ohrozit přestože bych v době experimentu samozřejmě ještě těhotná nebyla? Tzn. nese sebou užití této látky dlouhodobější rizika? Děkuji za odpověd. A taky děkuji za moýžnost, že se vůbec můžu takhle někde zeptat. Je to luxusní služba. Hezký den Martina

Odpověděl:
Vypadá velmi pravděpodobně, že extáze užitá během těhotenství patří mezi teratogení látky (poškozující plod). V Velké Británii proběhla studie zabývající se touto problematikou. Informace je možné se dočíst v přehledovém článku o extázi na stránkách třetí lékařské fakulty www.lf3.cuni.cz/drogy.htm . Co se týká předchozího užívání extáze a možném dopadu pro budoucí těhotenství se domnívám, že tam asi výraznější riziko poškození plodu hrozit nebude. Na druhou stranu dlouhodobé užívání drog rozhodně neprospívá zdraví organismu jako takového, což se samozřejmě může posléze projevit i v těhotenství celou řadou komplikací jak pro matku tak i pro plod. Stejně tak to může mít vliv na menstruační cyklus nebo na šanci na oplodnění. Jednoznačné je, že užívání drog lidskému zdraví neprospívá.