Závislá manželka
Luke69X
Dobrý den,nevím si už rady.Jsem abstinující narkoman,čistý přibližně rok.Z drog mi zůstala jen hrůza.Brali jsme společně s manželkou.Opakovaně se mi stává,že manželka se mi přizná,že opět vzala,samozřejmě to i poznám.Přes veškeré ujišťování,že už neveme se to stává zas a zas.Důvod je prý ten,že chce zhubnout.Máme malé děti,veškerá důvěra vzájemného vztahu je ta tam,i když jsem se moc snažil.Nevím si rady,žena klasicky tvrdí,že má vše pod kontrolou.Důvod uvádí hubnutí.Stalo se bohužel,že mi už dvakrát přidala pervitin do pití.Skončil jsem jako abstinující samozřejmě v léčebně.Mám ohromný strach,z toho,co bude a nevím ,jak dál postupovat.Rodinu v žádném případě nechci ohrozit řešením situace přes instituce.Můžete mi prosím poradit?Děkuji Luděk 40 let

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Rozumím, že je to pro Vás velmi těžké, situace je komplikovaná tím, že Vy sám abstinujete, máte nedlouho po léčbě, manželka nemá na situaci náhled, ohrožuje Vás a do toho máte rodinu s malými dětmi. Vaše žena Vás ohrožuje samozřejmě nejen tím, že sama občas drogy bere, navíc z velice pofidérních důvodů, které nemají samozřejmě s realitou nic společného. Pokud by šlo pouze o hubnutí, tak se to dá řešit mnoha jinými způsoby a existují i poradenská centra, kam se člověk může obrátit, pokud skutečně trpí nadváhou a nedaří se mu zhubnout. Nemyslím, že toto je případ Vaší ženy. Navíc samozřejmě žije v iluzi, že má vše pod kontrolou a odmítá situaci řešit. Pokud je schopná zajít až tak daleko, že Vám dá pervitin do pití (to jste nepoznal?), tak se už pohybujeme v intencích trestného činu... Chápu, že nechcete ohrozit rodinu řešením situace přes instituce, ale přinejmenším bych považovala za nanejvýš vhodné obrátit se na zařízení, která se specializují na pomoc rodičům, kteří měli/mají problémy s drogami, případně jiné instituce (např. nestátní organizace, nemyslím sociálku), zaměřené na rodinu. Také je možností využít služeb poraden pro rodiče partnery závislých. Nejdůležitější ovšem je, abyste si sám zvážil, kde jsou Vaše hranice, kam až to necháte dojít... Když mi napíšete, odkud jste, můžu Vám někoho z kolegů doporučit. I přesto, že manželka odmítne spolupracovat, tak můžete zařízení navštívit aspoň Vy a situaci zkonzultovat a udělat si jasno v tom, jaké to může mít dopady, jak postupovat dál, jak se ženou komunikovat a jak co nejméně ohrozit děti. Zatím držím palce. Pro jistotu kopíruji ještě odpověď na Váš následující dotaz: Zdravím Vás. Pravděpodobně došlo k nedorozumění. Od stejné přezdívky přišly předchozí dotazy dva, v jednom z nich se nedopatřením (asi jste ho odeslal před vyplněním textu), nic nezobrazovalo. Na něj reagoval kolega s tím, že musíte do dotaz něco napsat, pokud chcete odpověď. Asi si nevšiml, že následující dotaz od stejné přezdívky již obsahuje Váš dotaz týkající se manželky. Obvykle skutečně nereagujeme na dotazy způsobem "musíte se zeptat". Tímto se tedy omlouváme. Chápu, že jste ve velmi obtížné situaci. Řešení situace jistě předpokládá spolupráci Vaší ženy, nicméně by asi nebylo od věci problém probrat s odborníky sám a zkusit najít postup, jak manželku ke spolupráci s odborníky přimět a také si lépe nastavit svoje vlastní hranice. Chápu, že Vás to strhává zpět, je potřeba také situaci řešit s ohledem na děti. Z Vašeho dotazu stále cítím, že se ji přes to všechno snažíte trochu omlouvat. Myslím, že v takové situaci je nějaký nátlak skutečně na místě. I když je jasné, že nechcete věci řešit přes instituce, když se jedná o děti, tak by přinejmenším manželka měla mít od Vás jasné informace, jak situace může dopadnout, pokud bude v užívání pokračovat dál a kam jste ochoten zajít a kam už ne. Pokud nám napíšete, odkud jste, mohla bych Vám doporučit kontakt na zařízení, která se zaměřují na rodiče, kteří mají/měli problémy s drogami a mají děti, případně na zařízení, která poskytují pomoc rodičům, partnerům a blízkým lidí, kteří užívají drogy. Zatím přeji hodně štěstí.