syn
Jana
Mému synovi je 18,5 let. Od 12 let kouří marihuanu, byla mu diagnostikována porucha chování, čímž byl nezvladatelný. Absolvovali jsme spoustu návštěv v různých poradenských střediscích, měli závazná pravidla apod. a stejně to nevedlo k dobrému konci. Na mou vlastní žádost byl umístěn ve výchovném ústavu, pobyt v 18 letech sám ukončil a od té doby nerespektuje žádná daná pravidla společného soužití. Navíc prodal vše cenné jak svoje tak i moje věci, docházelo ke krádežím peněz apod. Od prosince 2008 pozoruji na něm velkou změnu - náladovost, vulgární chování, značné hubnutí, spí třeba i dva dny. Přesto že uznává dohodnutá pravidla, není v jeho silách je dodržet. Ve světlé chvilce se přiznal, že bere drogy, ale jaké o tom nechtěl mluvit. Vpichy na těle nemá. Jsem vnitřně smířená s tím, že drogy užívá, ale nevím, jakým způsobem mám s ním žít. Jsem rozvedená, mám jeden plat a nedokážu se o oba po hmotné stránce postarat a syn samozřejmě nepracuje. Po všech těch životních peripetiích jsem se zmohla pouze na depresi, se kterou se již tři roky léčím. Mám před sebou rozhodnutí: buď to snášet, nebo ho vyhodit na ulici, nebo...... existuje ještě nějaké nebo? Léčit se sám nechce. Mnohokrát děkuji za případnou odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, moc "nebo" po pravdě neexistuje, pokud nejste schopni dohodnout se na nich. tedy dohodnout se na pravidlech, která on bude dodržovat a Vy vyžadovat, případně nastanou důsledky. Nepřipadá mi moc dobré se se současnou situací smířit. Jak dlouho to chcete snášet? A jak to dopadne? Synovi tím nijak nepomáháte a sobě obzvlášť škodíte. Jestliže on teď nechce se sebou nic dělat, je to také proto, že ho k tomu nic nenutí. Proč byste se Vy měla léčit na deprese, místo nějakého řešení. Nechtěla byste se zkusit raději obrátit na odbornou pomoc Vy sama, bez syna? Mohla byste si popovídat o tom, jak postupovat a jak sama sebe víc uchránit, abyste pak měla energie pomoci synovi. Pokud byste měla zájem, ráda Vám nějaký kontakt pošlu.