co můžeme dělat???
MUF
Syn, ve věku 27 let, opakovaně polehl závislosti na drogách. V prvním případě ( před rokem a půl)se nám, díky splečnému bydlení, podařilo s manželkou a synovou přítelkyní zvrátit jeho závislost na heroinu, který "kouřil",. Cca rok byl klid a nebyly na jeho chování znát žádné příznaky recidivy. Nyní, a asi měsíc zpátky, pozorujeme, že se jeho chování výrazně změnilo a příznaky jsou takové, že jsme přesvědčeni, že opět něco bere. Při pokusu o rozhovor je slovně značně podrážděný a snaží se neustále své chování svádět na zástupné problémy. Poraďte, co jako rodiče můžeme udělat pro to, aby zahájil léčbu. Ještě navíc už i vyhrožoval, že to"nějak skončí". V současné době žijí sami v bytě s přítelkyní která si už taky neví rady co dále. Rádi bychom mu pomohli, ale nechceme, aby se to nakonec neobrátilo proti nám. Od listopadu je na nemocenské a v květnu se má podrobit operaci ramenních vazů, která má proběhnout v celkové anestezii, cožje při jeho současném stavu dle našeho názoru nemyslitelné. Je možné, že se v rámci předoperačního vyšetření na to příjde a že to může ohrozit i termín plánované operace?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, pokud budete chtít synovi pomoci, je možné, že se to proti Vám opravdu obrátí. Není totiž k ničemu chodit kolem něj po špičkách a přistoupit na to, že "závislost ho dostala". Realita je taková, že on si ji dobrovolně vybral, je zodpovědný za to, jak se chová. Pokud Vy s tím nesouhlasíte, měli byste mu to otevřeně říct. To, že vyhrožuje sebevraždou, je velmi nepříjemné, ale neměli byste se tím nechat zastrašit. Zkuste s ním mluvit (vy nebo přítelkyně) o tom, k čemu mu drogy jsou, proč s nimi začínal a proč se k nim vrací. Nabídněte mu pomoc, pokud bude chtít přestat, ale buďte pokud možno zdrženliví v pomoci, pokud bude drogy stále brát. Možná by bylo dobré, aby se jeho přítelkyně šla poradit osobně s odborníkem, jak dál postupovat, protože hlavně to bude nejspíš na ní, pokud s ním bydlí. Co se týče operace, před celkovou anestezií by lékaři rozhodně měli vědět o jeho závislosti na opiátech, jinak je to velmi nebezpečné.