alkohol, ale i gamblerství
padme
Je to 3dny zpátky, co to prasklo. S maminkou prakticky nebydlím, jsem na internátu, domů jezdím jen na víkend a to ještě pozdě v pátek večer a odjíždím již v neděli ráno. Netušila jsem, že máma má tak velký problém, vždycky tohle odsuzovala, dokonce mi před týdnem říkala, jak je nešťastná z toho, že její bývalá spolužačka pije. Ale máma pije taky, a hodně. Flaška vodky nebo fernetu není nic. Pije ráno, večer, v práci (to zaměstnání je opravdu nešťastné, protože je servírka). Nechápala jsem v poslední době pár maličkostí, šlo o nesrovnalosti, myslela jsem, že jsem se přeslechla nebo špatně pochopila, co mi máma říká, ale chyba byla na její straně. Stal se z ní chronický lhář. Už neví kudy kam, má rozpůjčované peníze úplně po všech známých a neznámých. Vše protáčí v hracích automatech. Lže, že potřebuje peníze na moje boty, oblečení, kníhy, ale to není pravda. Já jsem neviděla ani korunu. Máma má přítele, je to nejhodnější chlap pod sluncem. Snaží se s tím něco dělat, domlouvá jí lékaře, léčebnu, ale ona nechce. Prý to nepotřebuje. Já to nechápu, má problém jak sviňa, jsem z toho na nervy, je mi zle, pláču a přemýšlím, jak jí pomoct, ale ona NECHCE! Když je opilá, dělá hysterické scény, vyhrožuje sebevraždou, vymýšlí si, že jí někdo ukradl peníze (přitom je projela).... Mám strašný strach, co bude... Já snad ani neodmatururju, mám dojem, že se složím. Chci jít asi za psychologem, aby mi poradil, co s takovým člověkem dělat, jak s ním jednat a hlavně jak ho přinutit, aby se šel léčit. Máma pořád tvrdí, že pomoc nepotřebuje, ale to není pravda. Pije, pak dělá scény, klidně i na náměstí za bílého dne, kdy jí mámin přítel přemlouvá, aby už šla domů. nevadí mi ta ostuda, já to zkousnu, jen je mi to všechno tak líto. Babička je na tom teď špatně. Co se to dozvěděla, tak bez léků neusne, pořád pláče. Celá rodina je tím stížená, chceme ji pomoct, ale ona nechce.... Opravdu už nevím, co dělat...

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, omlouvám se za opožděnou odpověď. Vážnost a tíživost Vaší situace by si zasloužila reakci rychlejší. Bohužel žádný zaručený návod jak matku přesvědčit aby nepila nemám. V podstatě jediné co můžete udělat je, že jí řeknete o svém strachu o ní, ale i o sebe. Předpokládám však, že jste to už nejspíš udělala. A možná ne jednou. Více udělat nemůžete, problém za matku nevyřešíte. Více než nad matkou přemýšlím nad Vámi. Jak Vám pomoci, aby jste to všechno bez úhony ustála. Celá situace může trvat i dost dlouho. Ideální by bylo, kdyby jste v tom nebyla sama. Chápu, že to ale není zrovna téma pro spolubydlící na intr. Můžet o tom mluvit třeba s přítelem Vaší matky? Zajít si psychologem či terapeutem je výborný nápad. Rozhodně doporučuji. Vůbec se za to nemusíte stydět. Budete mít někoho, s kým o tom promluvit a kdo Vám pomůže se v tom všem lépe zorientovat, hledat řešení. Pokud mi napíšete odkud jste, či kde studujete, dám Vám nějaký kontakt. Případně napište, jak se situace vyvíjí a jak se máte. Držte se. TH