Dospělá dcera
Mamina
Dobrý den, včera jsem se dozvěděla,že moje dospělá dcera je závislá na pervitinu asi 5měsíců.Měla velice dobře placenou práci.Bydlí sama už asi tři roky v pronájmu,ale trvalý pobyt má pořád u nás.Minulý měsíc mě žádala o půjčku,že marodila a neměla tak vysoký příjem aby zaplatila splátku auta.Taky jsem se dozvěděla,že si vyřídila půjčku 100000kč,počítač na splátky.Více nevím,ale teď k nám domů začali chodit upomínky za nesplacené pohledávky.Dcera bydlí 300km.od domova a já jsem na mateřské,vydělává jen manžel.Mám strach,aby nepřišel exekutor a naše věci nám zabavil.S dcerou jsem ve spojení jen telefonicky a mám pocit,že pořád lže a už neví kudy kam.Navíc poslední kapka je,že ji propustili i z práce,ale sama se nepřiznala.Já zatím dělám,že nic nevím,ale nevím,jak jí pomoci.Když za ní přijedeme,tak vím,že s námi nepojede.Jak máme nejlépe postupovat a dceři zdělit,že všechno víme a chceme ji pomoci.Prosím o radu.Děkuji.

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, odpovídat začnu tím lehčím. O exekuci, jejím průběhu a možné ochraně je na internetu poměrně hodně informací. Např. http://www.ochrance.cz/dokumenty/dokument.php?back=/pomoc/index.php&doc=638. Případně se můžete obrátit na Právní poradnu A. N. O., která se zabývá právními aspekty drogové problematiky (konatkt najdete na webu poradny nebo na www.asociace.org). Nyní k tomu složitějšímu a pro Vás asi palčivějšímu. K Vaší dceři. Asi bych potřeboval objasnit odkud víte o tom, že Vaše dcera bere pervitin a jak dlouho. Píšete totiž, že bydlíte daleko od sebe a jste pouze v telefonickém kontaktu. Napadá mě totiž otázka, zda je to skutečně tak. To co popisujete může poukazovat na možnou závislost na drogách, ale... Jestli bere, může říci pouze ona sama. Jinak je to pouze více či méně pravděpodobná hypotéza. Nápad přijet tam a pokusit se ji odvést (kam?) nepokládám za vhodný a nedávám mu šanci na úspěch. Aktuálně bych doporučil říci jí osobně o Vašich obavách (nejenom z drog, ale i finančních problémů, z nezaměstnanosti...) a uvidíte, co řekne. Některé věci jako upomínky na Vás reálně dopadají, tak proč z toho dělat tabu. Nepředpokládám ,že se vše vyřeší jedním rozhovorem a že za týden budete se situací dcery spokojená, smířená. Kdyžtak opět napište, jak se vše vyvíjí, případně vás mohu odkázat na nějaké zařízení poblíž Vašeho bydliště, kde byste mohla s někým z kolegů situaci konzultovat osobně.. Přeji hezký den. TH.