sestra je na drogach
travnice
Dobry den. Ma sestra je na pervitinu. Uz si ho picha. Nejede v tom dlouho, asi pul roku. Ja bydlim v zahranici a tak ji nemohu videt. S matkou se uz nestyka, protoze ji nechtela pujcit penize. Jak ji muzu pomoct?? Je ji 22 let, nechala praci (nebo ji vyhodili), vsude ma same dluhy,... Penize ji poslat nechci.. Musi jit na leceni a nebo kdyby prijela zamnou by se z toho dostala sama? Mam take strach, jestli nema treba nejakou nemoc Jak bych ji mohla presvedcit, aby sla na testy? Ona mi stale trvdi, ze nic nebere, ale znami ji videli...

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den, evidentně Vám život sestry není lhostejný. Je ale škoda, že toho píšete tak málo. Dluhy, výpověď v práci a (nejspíš nahodilé a ojedinělé) svědectví známých mohou poukazovat na problematické užívání pervitinu, ale..... jistotu nemáte. Mezi experimentem a závislostí je rozdíl a obojí vyžaduje jiný přístup. Ale i kdyby pervitin půl roku injekčně užívala, Vaše možnosti změnit to jsou omezené. Má to v rukách Vaše sestra a může to trvat ještě velmi dlouho. Jako dobré shledávám Vaše rozhodnutí neposílat peníze. Sestra je dospělá osoba a pokud "vyřešíte" její závazky, příliš jí tím nepomůžete. Zejména pokud drogy opravdu užívá. K nápadu vzít ji k sobě do zahraničí Vám nedám jednoznačné stanovisko. Nevím, jak se k tomu staví Vaše sestra a jaké má v dané zemi možnosti. Situace, kdy neumí jazyk a bude osamělá ležet doma u DVD a čekat až přijdete z práce ku prospěchu věci moc nebude. Pokud sama chce a má reálnou šanci najít si nové přátele, práci apod., může (ale i nemusí) jí to pomoci. Asi bych doporučil dát jí najevo Váš zájem a obavy, nabídnout jí v případě potřeby pomoc a podporu. Pokud nějakou můžete a chcete poskytnout. Z pervitinu bych nedělal jediné téma Vašich rozhovorů. Snad se najde ještě něco dalšího. Jinak Vám sestra přestane odepisovat na emaily a zvedat telefon. Stanete se pro ní "tou chytrou z tramtárie", která o ní nic neví a na dálku radí. Víc Vám pro tuto chvíli bohužel neporadím. Držte se. TH