sestra na P II
setra mojí setry
Dobrý den pane Termere, děkuji za Vaší pomoc a radu, moc si toho cením. Máte pravdu jak píšete, že to co prožívá moje sestra s "přítelem" není vztah. Ona je takový typ člověka, který se sebou nechá manipulovat a je naivní. On to ví moc dobře a tak toho využívá. Nevím o co mu jde, ale asi jí chce dostat do blázince nebo totálně zničit.říkám jí to denně a snažím se jí utvrdit v tom, že já jakožto rodina to s ní myslím dobře a že mi může věřit. Jenže ona v těch stavech co má (paranoia), tak to obrací proti mě a myslí si, že jí ho chci přebrat. s tím "probouzením" to je tak, že on jí vzbudí větou: "zadrž dech" a už jí to píchá. takže nejsem si jistá, zda by měla možnost (kdyby chtěla) odmítnout, či jestli se to děje tak rychle, že si to uvědomí až potom. každopádně tím, že je to nebezpečné jí neodradím, ona je nepoučitelná. už několikrát jí to udělalo takové stavy, že mi odpřísáhla jak to už nechce nikdy vidět a brečela jak je na dně. A stejně...už si sice dává pozor aby nepřesáhla hranici únosnosti, ale bere dál. Ztratila kvůli tomu během měsíce práci, kamarády, má dluh na bytě a půjčku, kterou nezplácí. Vždycky byla tiňtítko, ale teď už vůbec nejí a vypadá opravdu zničeně. Jak už jsem psala, uvědomuje si to, ale nic s tím prakticky nedělá. o pomoci v K-centru ví moc dobře, ale nepůjde tam. ona si myslí, že se to vyřeší samo. Nechápu to, mám o ni strach a už opravdu nevím co s ní a jakým způsobem bych jí měla aspoň dokopat k tomu, aby to začala řešit. S těmi stavy co má, myslíte tedy že to odezní(pokud nebude brát). Ale za jak dlouho? a může se jí to v určitých situacích vrátit? nebo nějaké následky - psychické? Děkuji a těším se na Vaší odpověď .

Odpověděl: Aleš Termer
Díky za zpětnou vazbu. Vaše sestra má trvale na pervitinu tyto nepěkné stavy, které popisujete: ona Vám něco slíbí, ale nedodrží to, podezřívá vás atd. Z praxe vím, že se takto projevují velmi problémoví a závislí uživatelé. Situace je velmi komplikovaná a patrně s tím sama nic nenaděláte. Přesvědčování sestry ke změně bude v tuto chvíli asi jen ztráta vaší energie. Myslím, že byste se měla nyní postarat sama o sebe. Vzhledem k tomu, že řešit celou věc po internetu je komplikované, bude lepší, když mi napíšete odkud jste (město, region) a já se pokusím vyhledat odbornou pomoc. Existují poradny pro rodiny, které mají ve svých řadách takto problémové příbuzné. Jde o to, abyste (pokud chcete své sestře pomoci)se v celé situaci zorientovala a řádně jí s někým podrobně probrala. Někde existují i skupiny podobně "postižených" příbuzných se kterými můžete tyto své zkušenosti sdílet. Hodně to pomáhá. Takže to promyslete a když tak se zase ozvěte. Ještě k tomu, jestli je z toho cesta ven. Je, psychické problémy vzniklé v důsledku užívání pervitinu po jeho vysazení obvykle časem vymizí. Záleží však na hloubce psychického poškození a individuální vnímavosti. V žádném případě by se při abstinenci nemělo opomenout na další terapie a podporu, eventuálně dle potřeby medikaci. Vysazením drogy nic nekončí, ba právě naopak. Začíná. Držte se a opatrujte se Držím palec A.T.