Vyléčený alkoholik
Alice
Dobrý den, mám prosbu-dotaz, již dva roky jsem úplný abstinent, podstoupila jsem protialkohol. léčbu a nyní úplně abstinuji. Přesto se mi objevila deprese-dost těžká. Docházím k psychiatrovi,který je se vším seznámen, léčbu mám Olwexya 300mg,Mirtazepam 45 mg na noc a přes den 0,5 mg Rivotrilu 3 x denně. Po měsíci se mi léčba ještě příliš nezlepšila. Zajímá mě, zda deprese souvisí ještě s dřívějším stavem a bude se ještě opakovat i při úplné abstinenci. Děkuji Vám za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, ono s těmi příčinami deprese je velmi složité, často to bývá tak, že se depresivní stavy objeví ještě před rozvojem závislosti a člověk nevědomky "léčí" depresi alkoholem nebo jinými drogami. Pak se právě stává, že v období abstinence se depresivní symptomatika objeví znovu, nyní již nepřekrytá alkoholem. Deprese ale také může být důsledek nemírného užívání alkoholu. Bohužel odlišit v této situaci příčinu a důsledek závislosti na alkoholu a příčinu deprese je velmi složité. Také je varianta, že to se závislostí nemusí souviset a je to odraz situace, ve které jste teď. Každopádně to nevnímejte nějaké selhání. Deprese je nemoc, která se může projevit u lidí nerůznějšího věku, vzdělání, bez ohledu na to, jestli měli nebo neměli zkušenost s léčbou závislosti. V tuto chvíli, i když je to od zahájení léčby již měsíc, se ještě naplno nemusel projevit efekt antidepresiv. Zkuste to konzultovat se svým psychiatrem, je možné, že by třeba pomohla změna medikace. Také se obvykle doporučuje využívat zároveň s medikací i léčbu psychoterapeutickou, kde byste měla možnost o záležitostech jako jsou příčiny/důsledky, alkohol/deprese, vztahové záležitosti, obavy, možnosti zvládání depresivních stavů..., hovořit s odborníkem. V rámci psychiatrické péče obvykle není přiliš mnoho času na hlubší práci a je možné, že by Vám to pomohlo se v situaci lépe orientovat a nakládat s ní. Depresivní epizody se sice opakovat mohou, ale pokud se deprese adekvátně léčí, jako je to teď u Vás, tak se riziko dalších atak významně snižuje. Držím moc palce.