jak přesvědčit
lena
Dobrý den, nemohl by mi tu někdo poradit, jak přesvědčit manželovu maminku, aby šla k nějakému odborníkovi? S pitím má problém už dost dlouho, ale teď už jí začlo být všechno jedno (neuklízí, vnoučata jí nezajímají, sebrali jí už i řidičák). Stále se lituje, a když jsme jí řílali ať nepije, tak s náma nemluvila. Předem děkuji

Odpověděl: Tomáš Harant
Dobrý den. Nevím, jestli Vám dám uspokojivou odpověď a ani neznám nikoho, kdo vám poradí tak, že dotyčná bude zítra v odborné péči. Bohužel. Na druhou stranu chápu, že není snadné přihlížet tomu, jak někdo blízký rezignuje na takové věci jako úklid, péče o vnoučata (obzvláště pokud se jedná o Vaše děti) apod. Předpokládám, že proběhlo již mnoho rozhovorů na toto téma a že jste tím v úvahách a rozhovorech strávili mnoho hodin. Bohužel nevím, co všechno jste zkoušeli a jak na to tchýně reagovala. Ani nevím nic o tom, jak je Vaše rodina uspořádána. Např. zda žijete Vy u ní, ona u Vás apod. V konkrétním uspořádání by možná šly najít určité strategie. Avšak žádná stoprocentně účinná. Jisté je, že danou paní nemusí přesvědčit vůbec nic a ona pít nepřestane. Anebo to může trvat velmi dlouho (pro Vás možná nesnesitelně dlouho). V takovém případě Vám asi nezbyde nic jiného, než být trpěliví a stanovit si hranice tak, aby její pití zbytečně moc neznepříjemňovalo život i Vám. Aktuálně bych doporučil nedělat z alkoholu jediné téma Vašich hovorů. Povede to pouze k tomu, že se Vám tchýně začne vyhýbat. Ostatně to už také udělala. Opačná strategie - ticho a tabu také není zrovna ideální. Nevím jestli to děláte, anebo ne, ale v neposlední řadě jí můžete dát najevo, že Vám není její život lhostejný a nabídnout pomoc, které jste reálně schopni. Nic víc mě pro tuto chvíli nenapadá. Pokud budete mít nějaké další, konkrétnější dotazy, neváhejte napsat. Případně Vám mohu i najít kontakt ve Vašem okolí, kde můžete celou Vaši situaci osobně probrat s někým z odborníků. Držte se a hezký den. TH