pomoc odpoved od bary
lenka
dobry den dekuji za odpoved.Tak se jedna o craving spojeny s depresi.Jedna se o cloveka na kterem mi zalezi ale on o mou pomoc nestoji.Chodi na skupinovou terapii.Chtela bych vedet jestli mam pomoc nabizet nebo se nevnucovat abych jeho momentalni krizi jeste neprohloubila.Tyto stavy trvaji tak dva dny ale i pak se mnou nemluvi tak nevim co delat.Dekuji za odpoved lenka E.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Víte, ono je dost těžké pomáhat někomu, kdo o Vaši pomoc nestojí, tam moc šancí nemáte. Půl roku po léčbě lidé prožívají řadu situací, se kterými je pro ně obtížné se vyrovnat, to, že bojují s chutěmi na drogy, je poměrně běžné a bude to ještě nějakou dobu trvat, než se Váš kamarád/přítel/známý s tímhle vyrovná a naučí se to zvládat bez větších problémů. Navíc, jak jsem pochopila, bojoval jak se závislostí na drogách, tak na alkoholu, takže jeho situace je poměrně obtížná. Pokud chodí na skupinovou terapii a má pocit, že mu to vyhovuje, tak má odbornou pomoc zajištěnou, což je dobře a jistě je to pro něj důležitá opora. Myslím, že nemá smysl se mu vnucovat s radami či pomocí, můžete mu ale nabídnout, že se na Vás může kdykoli obrátit, pokud se nebude cítit dobře, že Vám může zavolat, když se bude potýkat s těmi chutěmi na drogy a že společně vymyslíte nějaký program, který by mu pomohl odvést od toho myšlenky... můžete jít na kafe, na procházku, do kina, do bazénu, cokoliv. Pokud ale nebude chtít, tak s tím bohužel nic moc neuděláte. Je možné, že Vás tím nechce zatěžovat, že se stydí za to, že se v tom plácá nebo taky nemá na nikoho zrovna v tu chvíli náladu a chce to zvládnout sám, to dokážu těžko posoudit. Pokud máte blízký vztah, je to Váš partner, tak tam pak je situace obtížnější a asi by bylo fajn to nějak řešit, aby tyto jeho stavy nenabouraly normální fungování Vašeho vztahu (stálo by pak za to uvažovat např. o partnerské terapii v zařízení, kam nyní dochází), ale pokud nejste v partnerském vztahu, tak to zkuste nechat spíše na něm, aby se rozhodl, zda Vaši pomoc využije či nikoli.