pomoc
lenka
dobry den.Chtala bych pomoci kamaradovi je pul roku po ukonceni lecby z drogove a alkoholove zavislosti.Kdyz na nej prijde abstak nevim jak mu pomici dekuji Lenka

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Bohužel úplně nevím, co míníte tím "absťákem". Z profesionálního hlediska je "absťák" abstineční syndrom, resp. odvykací příznaky z vysazení drog, pokud je přítomna fyzická závislost. Což je věc, která se děje na prvopočátku abstinence, okamžitě nebo téměř okamžitě po odnětí drogy. Typicky se projevuje u opiátů (např. nevolnost, křeče, zvýšená teplota, pocení, nespavost) i alkoholu. Pokud má kamarád skutečně "absťák", pak tedy pije a/nebo bere drogy opět, půl roku po léčbě se u něj abstinenční příznaky z jiného důvodu objevit nemohou. V tom případě by bylo na místě mu doporučit opětovný nástup do léčby. Je ovšem možné, že se jedná jen o zmatení pojmů a máte na mysli stav, kdy dotyčný bojuje s chutí na drogy/alkohol (to ovšem není absťák), odborně se tomu říká "craving" (z angl. bažení, touha). To, jak mu můžete pomoci, závisí na mnoha okolnostech - jak dobře se znáte a jak máte blízký vztah, na tom, zda je ochoten vaši pomoc nebo radu přijmout, na tom, kdy a za jakých okolností k tomuhle stavu u kamaráda dochází. Základní doporučení je především nevystavovat ho pokušení - tedy nepít alkohol/nebrat drogy v jeho přítomnosti, nezvat ho do prostředí, kde se pije/berou drogy (hospody, kluby). Lidem po léčbě se také doporučuje ještě nějakou dobu aambulantně navštěvovat tzv. doléčovací centra, která jsou zaměřená na pomoc pro klienty, kteří se vrátí z léčby závislosti (pomoc s hledáním bydlení, práce, poradenství týkající se rodinných, partnerských vztahů, ale také zvládání chutí na drogy a prevence relapsu). Když byste chtěla konkrétnější informace, tak napište více podrobností.