Postup léčby
MAJKA
Dobrý den, vždy jste mě dobře poradily a tak si dovoluji Vám napsat znovu. Zhruba od června loňského roku chodím k psychologovy kde mě k tomu dohnaly mé životní události Před 3 lety mě zemřela maminka na rakovinu, zůstala jsem sama. Přítel si našel milenku se kterou má dítě ale nežije s ní říká tomu úlet.S bratrem máme poněkud napjaté vztahy a nestýkáme se.Naši se rozvedly a otec bydlí v Praze za svou si spíše vzal rodinu své nynější manželky a nemá o nás zájem. Nějak jsem to všechno neunesla a začala po večerech popíjet až mě bylo ze sebe špatně a protože jsem se cítila osamocena tak jsem si chtěla vzít život tak nějak to všechno zaspat. Kamarádka mě donutila a našla psychologa s nímž jsem spokojená.Posledních 14 dnů se mě vrátili opět stavy úzkosti a samoty a tak jsem to zapila a zaspala . Mám takové výčitky a bojím se že se z toho nikdy nedostanu a že se mě to vrátí zpátky. Protože jsem již přestala pít . A teď ? ? Musím říct že podnikám a mám před sebou náročný termínovaný úkol můj psycholog si myslí že je to i tím tady tyhle stavy.Ale i tak mě to překvapilo že jsem se opila ? Někdy si opravdu myslím že zkončit se životem je to nejlepší pro mě? Copak je to život ? Stejně jsem sama a chybět nikomu nebudu.. . . Nevím co dělat svému psychologovy to říct nemůžu nevím jestli by mě neposlal spíše na psychinu už . .. . . Připadá mě že jsem vyčerpala všechny možnosti a jsem ze sebe už unavená a bojovat se mě už opravdu nechce.Předem děkuji za vaši radu pokud teda nějaká ještě pro mě je . Pěkný den přeji

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Našla jsem si Vaše předchozí dotazy a připadá mi, že stejně jako v minulosti - to, že jste předtím pila a že jste teď měla zase zkušenost s pitím, neznamená úplně, že by byl primární problém v alkoholu. To, co popisujete, se jeví jako typické příznaky klinické deprese. Především se to týká sebevražedných myšlenek (ve Vašem případě demonstrované jako "myslím si, že skončit se životem je to nejlepší pro mě", "stejně jsem sama a nikomu chybět nebudu", "tak jsem to zapila a zaspala"), taky to souvisí s tou "sebemedikací" alkoholem, s únavou, pocity marnosti a beznaděje ("jsem ze sebe unavená, bojovat se mě opravdu už nechce"), sníženým sebevědomím, pocitem, že nic nezvládnete/nezvládáte, z fyzických příznaků bývají přítomné poruchy spánku, poruchy chuti k jídlu, vyčerpání... Tím, že to svému psychologovi neřeknete, se bohužel nic nevyřeší, i když chápu, jak Vám v tuto chvíli je a že máte pocit, že už nic nemá cenu. Ale myslím, že by v tuto chvíli měl určitě vědět, co se s Vámi děje, jinak Vám těžko může adekvátně pomoci. Deprese není Vaše selhání, je to poměrně závažná porucha, která se vůlí ovlivnit nedá (nicméně se dá poměrně dobře léčit). V tuhle chvíli jste navíc pod tlakem v práci, což sice není také primární příčina Vašeho stavu, ale může to být spouštěč. Asi bude potřeba jiný postup než pouze psychoterapeutická pomoc, kterou využíváte teď. V současnosti existuje řada moderních antidepresiv, která stav v průběhu několika týdnů upraví (nejedná se o klasické léky proti úzkosti, které působí hned a mohou být návykové, moderní antidepresiva upravují rovnováhu neurotransmiterů v mozku, nejsou návyková a nepůsobí po užití žádný stav "intoxikace"). "Nerovnováha" v mozku je příčinou deprese, nicméně příčinou té nerovnováhy může být i traumatický prožitek či dlouhodobý stres, proto se doporučuje při léčbě deprese kombinace antidepresiv a psychoterapeutické podpory zaměřené na zvládání obtížných situací, na změnu životního stylu. Na Vašem místě bych to probrala s Vaším psychologem, případně se obrátila na psychiatra (to není také žádné selhání, kdybyste měla zraněnou nohu, tak se vydáte na chirurgii, na zraněnou duši jsou zase prostě odborníci psychiatři). Informace pro pacienty týkající se deprese najdete zde: http://cz.lundbeck.com/cz/Public/what_we_do/Depression/documents/Deprese.pdf http://www.ordinace.cz/clanek/deprese/ Psala jste předtím, že jste ze zlínského regionu, posílám tedy odkaz na kolegu ve Zlíně, kterého osobně znám a mohu doporučit: Psychiatrie, psychoterapie a adiktologie Ambulance Osvoboditelů 91, Zlín, 760 01 telefon: 577 220 634 MUDr. Pavel Konečný Držím moc palce a určitě to nevzdávejte. Věřím, že se to zlepší.