....
katka
Mám přítele přes 2 roky, do vztahu jsem šla i s tím, že jsem věděla, že fetuje, chtěl s tím skončit, ale do teď se mu to nepodařilo, vím, že mě má hodně rád, ale jednou za čas se mu to vymkne z rukou a udělá to. Pak je z toho úplně vyřízenej, říká, že už to neudělá, ale nedaří se mu to, chtěla bych mu nějak pomoc, protože máme spolu takřka dokonaly vztah, až na ty drogy. Vím, že s tím chce sám skončit a konečně žít normální život, ale asi nemá dostatečně pevou vůli. Mohu mu nějak pomoci, já osobně? Už vím, že nadávání a rozčilování nemá cenu, mluvím s ním o tom, chci, aby se mnou mluvil, svěřil se mi, když pomyslí na drogy a že se ho budu snažit pochopit a pomoci mu. Nevzdám to a chci mu pomoci za každou cenu, prosím poraďte jak mu můžu pomoci?

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Braní drog u partnera bývá často pro vztah zničující. I když mu nenadáváte a nerozčilujete se, asi vám přítelovo braní bude vadit dál. Možná zjistíte, že je úplně jedno, jestli se rozčilujete, protože pokud je váš přítel závislý, jen kvůli vám se nezmění (odhaduji, že se jedná o závislost podle toho, že se mu nedaří přestat, ale můžu se mýlit). U závislosti prostě neplatí, že láska hory přenáší (třeba jsou výjimky, ale z mé praxe mě teď žádná nenapadá). Nevím, jak byste vy sama chtěla zařídit, aby váš přítel nebral. To byste se s partnerky musela změnit do podivné role mezi chůvou, policajtem a sociální pracovnicí. Taková role většině partnerek nevyhovuje a navíc je to hrozná dřina (bez odpovídajícího výsledku). Možná byste si mohla ujasnit vlastní hranice, co už je pro vás u vašeho partnera nepřijatelné, jinými slovy dát mu nůž na krk. Dejte si ale pozor na plané vyhrožování - když váš přítel poruší dohodnutá pravidla a projde mu to, je to horší, než kdybyste mezi sebou žádná pravidla neměli. Píšete, že váš přítel sám chce s drogami skončit. Možná za ty dva roky už víte, že je velký rozdíl mezi mluvením a slibováním a konkrétními činy. Co konkrétně váš přítel podnikl, aby s drogami přestal? Dochází někam a bere to vážně? Když to nebude fungovat, půjde někam do pobytové léčby? Myslím, že mu moc nepomůže, když se vám bude svěřovat s tím, že by si nejraději šlehnul. A co vy si chcete s takovou informací počít? Když se váš přítel bude opravdu snažit něco se sebou dělat, může být úspěšný. Bez jeho aktivity se ale situace může dál zhoršovat, proto opatrně s tím "pomoci za každou cenu", mohla byste si tím sama hodně ublížit. Ještě mě napadá, že braní drog a závislost nikoho nezbavuje odpovědnosti za své chování a za důsledky např. pro partnerský vztah.