alkohol
janah
Dobrý den, mám 44 letého bratra, který v různé intenzitě pije alkohol už od 17 let. Je ženatý, má 2 děti a celá rodina tím velmi trpí. Bratr je na tom už velmi špatně, má vysoký krevní tlak, na který bere léky a jako důsledek požívání alkoholu začal mít i epileptické záchvaty. Léčit se za žádnou cenu nechce. Když mu manželka vyhrožuje, že od něj odejde, vyhrožuje sebevraždou. Páchá i sebevražedné pokusy. Pokud by od něj opravdu odešla, určitě by se zabil. Dá se s tím i proti jeho vůli něco dělat. Např. po dalším sebevražedném pokusu i proti jeho vůli ho hospitalizovat? Patrně by byl ale agresivní. .. Velmi mě to trápí, protože jsem to sama zažila, naše máma rovněž pila i s těma sebevraždama. I já jsem tím poznamenaná a beru antidepresiva, takže vím co asi synovci prožívají. Předem děkuji za odpověď, i když mě asi moc nepotěší... J.H.

Odpověděl: Jakub Minařík
Hospitalizace proti vůli pacienta je po suicidálním pokusu možná, volal bych záchranku (optimálně když mu mu teče krev ze zápestí nebo něco podobného), upozornil bych je, že pacient může být agresivní (přijedou v doprovodu policie) a kolegy bych upozornil na to, že se nejedná o afekt, ale o opakovaný pokus (alespoň tak jsem vás pochopil) a dlouhodobý plán pacienta a že by v zájmu ochrany jeho zdraví a života měla hospitalizace po ošetření na chirurgii pokračovat na psychiatrii. Ostatně můžete se i odvolat na to, že jste stav konzultovala s psychiatrem (to zrovínka děláte) a ten že hospitalizaci na psychiatrii považoval za potřebnou. Na psychiatrii bych se potom co nejdříve spojil s ošetřujícím lékařem, upozornil jej na abusus alkoholu (pacienti mají tendenci stav bagatelizovat, tak aby bratr nezemřel na delirium tremens) a také to co jsem psal výše o suicidálních pokusech. Nedobrovolně může být pacient hospitalizovaný jen pokud trvá akutní stav, obvykle to bývá několik dní. Pak se pacient buď rozhodně k dobrovolné léčbě a nebo je propuštěn. Rozhodně bych doporučoval se o to pokusit. Ohledně prognosy bez léčby - soudím, že je špatná, bratr se nejspíše upije. Být manželkou asi bych nevyhrožoval (ono je to stejně k ničemu, pokud hrozby nesplníte) a prostě bych odešel. Ono být s někým kdo takle pije a nebo bere drogy (ono je to prakticky totéž, alkohol je tvrdá droga a při dlouhodobém užívání nadělá obvykle větší paseku než heroin) a je v takovémhle stavu je neúnosné a navíc to odnesou ty děti. Možná hlavně v jejich zájmu bych ponechal manžela svému osudu, buď se dá do kopy a pak se mohu klidně vrátit a nebo nedá a pak dětem i mě bude lépe kdekoliv jinde. Bratr pije 27 let a odhaduji, že problémy s alkoholem už nějaký čas má. Nečekal bych, nemá to smysl. Bude to skorem najisto jen horší. Mám pacienta, který našel v dětství svého otce upitého k smrti ve vaně. To není něco, co se obejde bez následků. P.s. Asi bych psychiatra upozornil na rodinnou anamnesu nadměrného pití a suicidálních pokusů. Pravděpodobně to může mít za příčinu disposici k nějaké duševní poruše, například k depresi, která pak sekundárně abusus alkoholu podpoří. Stejně bych s takovým rizikem počítal u potomků vašich i bratra. Ono pokud by se stav ošetřil včas, nemuselo by to dojít až tam, kde je nyní bratr. Nicméně, neděste se, taky může být koincidence poruch náhodná.