je jiná pomoc než vystěhování - reakce na odpověd
Daniela
pro P. Hulíka: děkuji za odpověd, trochu mi na ní vadí, že se mi podsouvá pozice matky, neschopné dát synovi svobodu. Jako by bydlení se zastydlým pubertákem, sobeckým a bezohledným, bylo pro ženu středních let nějaká výhra, o kterou musí usilovat do konce svých dní. Toto klišé z TV seriálů mi opravdu hýbe žlučí, realita je jiná, většina mých kamošek/dvojic se nemůže zbavit dospělých dětí, které se doma drží jako klíštata, protože je to ekonomicky a pracovně výhodné. Já se samoty nebojím, mám přítele i spoustu zájmů a kamarádek. Kdykoliv zkusím se synem mluvit o osamostatnění, což je u mne především vlastní bydlení, podnájem, pronájem, narážím na vyložený odpor, řeči typu že na to nikdy nebude mít peníze (aby např. splácel hypotéku) a že tedy bude více uklízet, abych byla spokojená (což stejně nedodrží). Mám náročnou práci, jsem unavená, chci přijít do čistého a uklizeného bytu a ne marjánkou páchnoucího doupěte. Přeju synovi to nejlepší, ale at na tom konečně začne taky pracovat on sám, nechci mu řídit a organizovat život, ale taky nemůžu přistoupit na jedinou pro syna ok verzi: totiž že půjde do garsonky, jejíž nájem mám já financovat, protože on na to údajně nemá, nezbylo by mu na alkohol a drogy. Jinak jsme z ..., byli jsme v protidrog. centru, zkušenost opravdu mizerná (nějaká čerstvá absolventka synovi přede mnou sdělila, že dokud se bude držet marjánky, tak mu vlastně nic moc nehrozí, že nejspíš i odmaturuje, což se stalo). U terapeuta byl syn v Praze, už tam nechce. Tak jestli Vás ještě něco/někdo napadá, díky za radu.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den, nevím, zda vám něco podsouvám, ale mohlo to tak vyznít. Myslel jsem to asi tak, že dospívání dětí a "vylétnutí z hnízda" není žádná maličkost a bývá dost náročné i když probíhá mnohem harmoničtěji než v případě vašeho syna. Náročné pro všechny. Vypadá to, že se snažíte využít různé možnosti, po dobrém i po zlém (úvahy o vystěhování syna), ale nikam to zatím nevede. Naprosto vám věřím, že vám situace nevyhovuje. Oproti minulé odpovědi měním názor v tom smyslu, že čekat od syna v dohledné době spolupráci asi opravdu není reálné. Přesto jsem přesvědčen, že je možné se k nějakému zlepšení posunout. Jste v dosahu Prahy, takže bych vám doporučil (tentokrát už bez syna) osobní konzultaci v Poradně pro rodiče, kterou provozuje naše organizace v prostorách Café Therapy v centru Prahy. Podrobnosti a kontakt najdete na www.sananim.cz Přes vaše dosavadní zklamání s podobnými institucemi bych vás rád tímto podpořil ke kontaktu s Poradnou. Ostatně není moc co ztratit. Přeju hodně štěstí.