Jarka
Chodím k psychiatrovi, který má jméno a mnoha lidem pomohl, jen já si nejsem jistá, jestli je u mě na správné cestě. Těch problémů mám víc. Kouřím už několik let marihuanu a dokončuju poslední ročník vysoké školy, vždy jsem byla vzorná studentka, ale teď jsem ztratila chuť i vstát z postele, úplně jsem ztratila motivaci, chuť a vůli něco dělat. Můžete mi poradit jak z toho ven? Nedokážu se přinutit vůbec k ničemu, chodím na psychoterapii, ale vůbec mi to nic nedává. škola mě stojí na jeden semestr sto tisíc, rodiče si berou půjčky a jdou z dluhů do dluhů, kvůli mě, ale se mnou to ani nehne. Nejradši ze všeho spim a přitom jsem byla pravý opak. Poraďte, musím tu školu dodělat už nevim, kam bych se měla obrátit.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den, vzhledem k tomu, co píšete ve skryté poznámce, bych řekl, že kouření marihuany je jenom dílčí a asi ne úplně nejdůležitejší součást vašich problémů. K té marihuaně mám potřebu vám napsat pouze to, že nic se nemá přehánět. Kdyby vám kouření přerůstalo do každodenního užívání nebo se vám opakovaně stalo, že jste zkouřená v nevhodný čas nebo na špatném místě (např. ve škole), bylo by načase šlápnout na brzdu. K tomu ostatnímu: potíže, které popisujete, spadají do oblasti psychiatrie a psychoterapie, takže i když zatím necítíte zlepšení, rozhodně pokračujte v docházce s lékaři a sama léky nevysazujte. Zajímalo by mě, jak vypadá psychoterapie, na kterou docházíte. Je to aspoň hodina týdně? Pokud necítíte zlepšení (a zdravý rozum říká, že s podporou léků a psychoterapie máte plné právo zlepšení očekávat), dávejte to dost důrazně najevo a mluvte s psychiatrem o tom, co vy i on můžete udělat, aby vám bylo lépe. Lékař může např. upravit nebo změnit medikaci, v rámci psychoterapie byste měla mít prostor mluvit o vašich starostech a to zdaleka nejen o tom, jak zvládáte nebo nezvládáte potíže, které popisujete. Kdybyste uvažovala o změně psychiatra, zařiďte to tak, abyste nezůstala bez psychiatrické péče. Někteří psychiatři se omezují na vydávání léků a desetiminutový pohovor o mediakci a symptomech. Jestli je to tak ve vašem případě, najděte si psychoterapeuta, který se vám bude věnovat. S docházkou k psychiatrovi se to vůbec nevylučuje - jen by o sobě měli vědět. Držím vám palce. Budu rád, když napíšete, co je nového. Když napíšete, odkud zhruba jste, můžeme se případně podívat po nějakých kontaktech na odbornou pomoc, které by se vám mohly hodit.