je jiná pomoc než vystěhování?
Daniela
Dobrý den, prosím o radu ve vztahu s dospělým synem. Synovi je 21 let, z vysoké školy odešel po 1. semestru, protože nedokázal soustav. studovat, a pracuje. Na domácnost mi přispívá, ale jinak veškerý příjem utratí za alkohol, hospody, cigarety a hulení marjánky. Sice jak alkohol, tak marjánku udrží v určitých mezích (do práce za rok nedorazil 2x a lékařka mu vystavila neschopenku na pár dní), přesto mne to velice trápí i obtěžuje (zvracení apod.). Syn byl talentované dítě, nyní dělá v práci (plánování výroby na PC) jen to nejnutnější, aby ho nevyhodili. Navštívit poradnu odmítá, změnit životní styl jakbysmet. Doma občas s něčím pomůže, ale nelze se na něho opravdu spolehnout. Především se odmítá odstěhovat, protože bydlet jinde by ho vyšlo dráž, jeho příjem není velký, a možná také nechce žít sám. Marjánku hulí asi 3 roky, jiné drogy nebere. Zatím to nechci řešit soudní výpovědí, ale mám vůbec jinou možnost přinutit ho postavit se na vlastní nohy? Daniela

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Ve skryté poznámce píšete, že už někam docházel - motivovat ho k tomu, aby kontakt obnovil nebo si našel jiného terapeuta (terapeutku) by byla asi nejúčinnější cesta k nějaké změně. Vzhledem k tomu, že dosud žije s vámi ve společné domácnosti (a je to pro něj ekonomicky výhodné), mohla byste využít svého vlivu a zkusit se s ním dohodnout na nových pravidlech soužití v jedné domácnosti, která by byly pro oba zvládnutelná. Pokud má skutečné problémy s alkoholem či marihuanou, měl by je řešit s odbornou pomocí. A chtít po něm například, aby domů nechodil v nepoužitelném stavu, na to máte jistě právo. Na druhou stranu to ostatní, co popisujete, včetně skryté poznámky, se vám jako matce může nelíbit a můžete s tím nesouhlasit, ale váš syn je dospělý a problémy v práci či s děvčaty za něj nevyřešíte. Soudní výpověď je krajní řešení, znamená to skoro určitě rozejít se ve zlém. Napadá mě, zda by šlo se synem mluvit o jeho i vaší představě osamostatňování, včetně kroků, které pro to on i vy můžete udělat. Nikde není psáno, jak má taková samostatnost (či dospělost) přesně vypadat (to záleží na vás obou), ale troufnu si říct, že pro dospělého chlapa samostatnost a bydlení s maminkou nějak nejde dohromady. Pro vás oba ten proces může být náročný a pokud to bude možné, doporučil bych osobní konzultaci u terapeuta, poradce, psychologa či rodinného terapeuta - a to buď jednotlivě, nebo společně se synem. Když napíšete, odkud jste, můžeme zkusit najít i nějaké kontakty.