marihuana
delfi
Dobrý den, máme problém s naším téměř 16ti letým synem. Studuje na gymnáziu, začal s vyznamenáním. Poslední dobou - od letošního škol. roku - se jeho prospěch zhoršil, vysvědčení stěží bez 3, průběžně občas 4 i 5, údajně ho škola nebaví, přitom jednoznačně na to má. Taky hraje dobře na klárinet (začal kvůli astmatu), ale kdybychom ho nenutili, nechal by toho. Neustále sedí u počítače, každý konec týdne musí jít někam na diskotéku nebo s kamarády si "zahrát kulečník". Je podrážděný, jeho komunikace s námi rodiči je nevybíravá. Tvrdí, že má problémy najít si přiměřené děvče. Kéž by se mu to podařilo! Nedávno jsme u něho našli jednu dávku marjánky, přiznal že to zkusil kouřit a že si občas (jednou týdně??) tu cigaretu dá. Dnes jsme ale u něho našli dávky 4, tvrdí, že dvě mu dal kamarád za půjčení nějakých CD. Za to, že jsme mu "vlezli do věcí" s námi teď odmítá komunikovat. Tvrdí, že o mar. nic nevíme, že publikovaná varování jsou bludy a že mu to pomáhá v navazování kontaktů. Manželka má velmi ráznou povahu, má podezření že už je na tom závislý, pořád na něj křičí a to vše asi ještě zhoršuje. M.j. - zařídili jsme mu vlastní pokojíček a od té doby je tam neustále zavřený, dlouho do noci je na internetu, k jídlu se nechá prosit. Jak se k tomu máme stavět, jak ho přimět k rozumné komunikaci? Chtěli bychom vyhledat nejlépe v Hradci Králové nějakou poradnu. Můžete nám něco doporučit? Děkuji za odpověď. Zoufalý otec.

Odpověděl: Aleš Termer
Hezký den, Děkuji za důvěru Kouřit marihuanu v 16 letech může být do určité míry ohrožující.Kouřit jednou za týden není o závislosti. Vyrobit si závislost na marihuaně sice lze, ale je to velmi řídký jev. Nechci rizika marihuany bagatelizovat, ale upřímně řečeno, asi je to lepší než kdyby vám syn chodil domů opilý. Každopádně velmi dobře chápu vaši obavu o vašeho syna. Podle toho co popisujete, mi úplně nepřijde, že by jeho chování bylo nějak extra vybočující z chování jeho vrstevníků. A za to, že jste mu "vlezli do věcí" se nesmíte moc divit, že s vámi teď odmítá komunikovat. Porušili jste jeho "svaté právo" na soukromí. Proto se před vámi zavírá. Má pravdu v tom, že většinou médii publikované informace o marihuaně jsou bludy. Relevantní informace naleznete (bohužel jenom) v naučné literatuře, ke které se dostat, je přece jenom trochu obtížnější, než k novinám na stánku či poněkud "hysterickým" pořadům či zprávám v televizi. Pro začátek se můžete podívat i do rubriky cannabinoidy a marihuana a hašiš na těchto stránkách. Ke konzultaci s odborníky vám dám kontakt na telefonickou linku poradenství v Kontaktním centru Laxus v Hradci Králové. S nimi si můžete domluvit osobní konzultace či vás přesměrují na jinou pomoc. Problém vidím v tuto chvíli spíše v ne úplně fungující komunikaci v rodině, která se křikem nezlepší, spíše naopak. Potom by váš syn mohl začít "z trucu" vyvádět opravdové neplechy.Držím palec ať to zase funguje :-)A.T. Zde slíbený kontakt: Telefonická linka pomoci Kontaktní centrum Laxus Hradec Králové: 495 513 977