syn
andy
Dobry den, rada bych se zeptala odborniku na radu co dal. Synovi je 20 let, pred 4 lety vrcholove sportoval, ale nejak plizive prisel nejdriv vyhazov z gymnazia, pak z jedne stredni skoly a pak i z druhe. Doma kradl, nemale castky, v podstate vse co melo nejakou cenu ale nebylo na prvni pohled patrne ze doma chybi.... Zkousela jsem s nim nekolikrat navstivit odbornika, ale vzdycky jsme skoncili na tom ze k nemu nesel a bojovala jsem jen ja. Je gambler, kouri marihuanu, podle me si nepicha zadnou drogu do zil. Pred tremi lety jsem poprve pristoupila k tomu ze jsem ho donutila odejit z domu protoze nedodrzoval nic na cem jsme se domluvili, nechodil do skoly ani do prace, kradl, lhal, podvadel. Tehdy zasahla moje svagrova a vzala ho k sobe, nasla mu praci ale skoncilo to tak ze od ni utekl, castecne protoze nezvladala ona psychicky zivot s nim, ale hlavne proto ze opakoval to same co doma, kradeze, nechodil do prace, hral automaty, kouril marihuanu. Prisel za deset dni domu, domluvili jsme pravidla ale protoze je nedodrzoval a nam diky nemu hrozila exekuce a mam jeste dva male syny, musel jit z domu podruhe. Nemela jsem jiz odvahu ho vyhodit z domu, po tom prvnim pokusu jsem si uz neumela predstavit ze nevim kde je a tak jsem proste koupila malou garsonieru, odstehovala ho do ni, zmenila mu trvale bydliste a nechala ho bez penez s tim ze si uz musi v 18 poradit sam. Prisel za dva mesice ze potrebuje 30 tisic jinak ze ho odvezou nekam nebo zabiji a to uz jsem pozadala o pomoc policii. Uz druhe Vanoce prozil sam, ma pocit ze ho nemame nikdo rad, nema zadne kamarady a dve pritelkyne ho opustily protoze kradl u nich doma rodicum penize a proste kudy chodi tudy lze, vymysli si pribehy jak jsme ho doma odepsali a jak je sam.... obcas se u nej stavim, nema zadne prostredky protoze nepracuje, pokud nekde dela tak dva dny v nejake herne odkud ho vyhodi, stale slibuje ze zacne uz delat, doma ma neuveritelnej neporadek, prodal uz co mohl, ma hlad, ale je mu dvacet a jeste mu tenhle zivot nevadi a nedonuti ho nic aby ho zacal nejak menit. Je nestastnej, nikoho a nic nema, moje podminka ze domu muze kdykoliv az zacne pracovat a postupne vracet to co nakradl je mu k smichu protoze on nic prece neukradl. Naujcoval si spoustu penez a vzal veci na splatky ktere samozrejme neplati, je na nej urcite vyhlaseno uz nekolik exekuci. Co mam delat? Je vubec nejaka pomoc? Mam se divat na to jak nekde neco ukradne (policie uz u nas doma doma kvuli jeho kradezim byla) a skonci ve vezeni? Je velice inteligentni, ovsem bez jakekoliv vule, slaboch, co vini za svuj zivot vsechny okolo jen ne sebe. Mam ho rada, snazim se vydrzet a komunikovat s nim tak aby vedel ze nema zavrenou cestu, jenomze on je jen ublizenej a vede reci o tom jak je ztracenej a ceka az mu dam nejake penize, jenomze to ja nedelam.

Odpověděl: Martin Hulík
Dobrý den. Je těžké vám nějak radit, protože nikdo si místo vás neprožije to, co musíte prožívat vy. Je vidět, že spoustu věcí děláte dobře a vlastně je zvládáte - vystěhovala jste syna a tím od vás a zbytku rodiny odvrátila hrozby dalších krádeží, exekucí, atd., odoláváte synovým manipulacím ohledně peněz. Přestože jste nad ním jako matka nezlomila hůl a zajímáte se o něj, jste natolik silná, že necháváte na jeho odpovědnosti, jak žije a jaké důsledky si nese za svůj životní styl. Prostě mám dojem, že málokdo by dokázal udržet tak vyvážený a rozumný přístup jako vy. Mám možná jen několik nápadů: doporučil bych vám (vzhledem k dostupné vzdálenosti, jak uvádíte ve skryté poznámce) Poradnu pro rodiče, kterou SANANIM provozuje v centru Prahy v Café Therapy (kontakt je na www.sananim.cz), kde jsou k dispozici jak individuální konzultace, tak se tam schází několik rodičovských skupin, kde si rodiče, kteří jsou v podobné situaci jako vy, mohou vyměnit zkušenosti a především se navzájem podpořit. Vzhledem k tomu, že váš syn je zatím bez ochoty si naplno přiznat svou situaci, natož ji nějak řešit, asi by pro vás bylo účelnější investovat energii spíš do sebe a do ostatních členů rodiny. Co se týče vašeho syna, je zajímavé, jak zásadně popírá, že by s ním bylo něco v nepořádku. Možná by ho měl vidět psychiatr se zkušeností s problematikou závislostí, čistě pro jistotu, aby se buď vyloučila nebo řešila případná duální psychická porucha. Jmenovitě doporučuji dr. Minaříka (CADAS SANANIM, kontakt na výše uvedeném webu). Samozřejmě to by vyžadovalo jeho ochotu vůbec někam dorazit - už to samo by značilo velký pokrok a asi by stačila psychiatrická ambulance ve vašem bydlišti. Pokud se ptáte na to, jestli připustit, aby skončil ve vězení, tak můj názor je jednoznačně ano. Podle toho, co píšete se domnívám, že je vám to rozumově jasné. Druhá věc je, jak to zvládnout jako rodič. Proto znovu opakuji a zdůrazňuji doporučení navštívit Poradnu pro rodiče. Držím vám palce.