motivace
Markéta
Dobry den, pred nedavnem jsem se dozvedela, ze muj soucasny pritel fetuje. Vedela jsem, ze mel za sebou bohatou drogovou zkusenost, ale ze fetuje porad, jsem netusila. Vidame se jen o vikendech, takze jsem to na nem za tu dobu nepoznala (jsme spolu cca 3 mesice). V drogach ale jede s jednou malou prestavkou uz 9 let. Rada bych, aby sel na leceni a on sam o tom casto mluvi - obzvlast ted, kdyz mu objevili chronickou hepatitidu typu C. Rekla jsem mu, ze s nim budu za podminek, ze absolvuje detox a lecbu. Jenze sehnat detox bez zajisteni nasledne lecby, neni nic lehkeho. On si tedy to obdobi "cekani" vyplnuje fetovanim (nekdy se neobjevi i 3 dny doma). Tvrdi, jak moc me miluje a ze se tesi, az se bude lecit. Ja mam ale pocit, ze to neni uprimne a ze je to asi jenom moje prani - ze on nema zadnou motivaci. Nevim, co si s tim pocit. Chci mu pomoci a nechci se s nim rozchazet do te doby, nez podstoupi lecbu. Co mam ale delat pro to, abych ho motivovala? Neustale porusuje stanovena pravidla. Dekuji za odpoved!

Odpověděl:
Dobrý den, chápu, že příteli chcete pomoci a chcete dát jemu i vašemu vztahu šanci. Otázka je, jak vážně to s tou léčbou myslí váš přítel a co pro to chce udělat. Bohužel, abstinovat místo něj nemůžete, ale dala jste mu jasnou podmínku pro pokračování vašeho vztahu, což je dobře. Jen bych vám doporučila se vyhnout planému vyhrožování něčím, co pak nemáte sílu splnit. 9 let užívání je dlouhá doba a varianta detox + pobytová léčba (optimálně v terapeutické komunitě) se mi jeví jako nejlepší řešení. Ohledně nástupu detoxu a léčby by mu nejlépe poradili v nejbližším kontaktním centru a pomohli by mu i s jejím zprostředkováním. (Adresy kontaktních center dle regionů najdete na stránkách www.drogy-info.cz vpravo v rubrice Mapa pomoci). Takže se pokuste přítele nasměrovat na konkrétní odbornou pomoc a uvidíte, jak vážně to myslí. PS: Jen malé varování na závěr - hepatitida C je přenosná i pohlavním stykem, důsledně tedy používejte kondom. Ale to asi víte... Hodně štěstí.