Paralen plus, Modafen
Pavlina
Dobrý den, někdy před koncem roku médii proběhla zpráva o tom, že volně dostupné léky, ze kterých se vyrábí pervitin tj. Modafen, Paralen Plus a další, budou od nového roku v lékárnách k dostání pouze na občanský průkaz, že bude existovat jakýsi celostátní registr prodeje těchto léků a tudíž bude možno zakoupit si pouze, tuším, 1 krabičku na týden a tím se předejde zneužívání těchto medikamentů, jako se to děje dosud. Zajímalo by mne tedy proč se takto zatím nestalo? Zdali je vůbec přijetí takového zákona a vytvoření onoho registru v našich podmínkách možné? A hlavně co se vlastně děje v této otázce v současné době? Předem děkuji za odpověď . Pavlína

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Zákon týkající se omezení prodeje medikamentů s obsahem pseudoefedrinu, které se dají zneužít při výrobě pervitinu, vstoupil v platnost od 1. ledna 2009. Nicméně v současné chvíli je nutné změnit registrace jednotlivých léků a provést další administrativní procesy, které má na starost Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL, www.sukl.cz), dříve nebude možné prodej léků s omezením realizovat. Podle informací SÚKL by vše mělo proběhnout do konce března a je tedy předpoklad, že od jara budou tyto léky dostupné opravdu pouze na občanský průkaz. Pokud byste měla zájem o bližší informace, tak je možné se obrátit přímo na SÚKL, jistě by Vám řekli podrobnosti.