strach z hiv
boubel
Dobrý den ,chci se zeptat jestli de se nakazit píchnutím o injekční jehlu když sem se o ní píchl v zimě.Byla ve sněhu.Nevim jistě jestli to byla jehla mohlo to být jehličí ,ale je velké ryziko nákazy ?Nevim jak dlouho tam ležela ,ale určitě sem se o ní píchl minimálně 1-2 minuty před tím než ji tam někdo hodil .Krev mi tekla.Asi po 2-3 týdnech sem byl nemocný .Doktorka si myslela ,že to je možná mononukleóza a proto mě poslala do nemocnice.Nakonec to byla jen nějaká chřipka ,ale nemohl jsem ani polykat jak sem to měl zduřelé.Teploty sem měl asi 2 dny a proto se bojim ,že sem mohl chytit to hiv když sem se píchl o tu jehlu a pak byl nemocný.Na testech sem byl po 2 a poté po 4 měsících od píchnutí ,ale bral jsem asi 14 dní antibiotika.Můžu mít přesto hiv ?Četl jsem totiž ,že se hiv může prokázat až po 6 měsících.

Odpověděl: Jakub Minařík
Testy se mohou vyjimečně, ale opravdu velmi vyjimečně projevit až po delší době. Skorem vždycky se pozitivizují do 2 měsíců. Výjímky se netýkají zdravých lidí, ale spíše lidí se změněnou imunitou, například lidí po transplantaci, kteří dostávají léky na potlačení imunity aby tělo neodmítlo transplantát. Virus HIV moc nevyrží, takže se stříkačkou, která ležela v zimě ve sněhu bych si asi moc starostí nedělal. I pokud byste se píchnul česrtvou jehlou s poměrně velkým průměrem, tak se pravděpodobnost nákazy počítá v procentech a nebo desítkách procent. Sečteno a podtrženo - HIV vám nejspíše nehrozí, spíše bych se obával úzkostné poruchy. Pokud se tím hodně obíráte, tak možná zajděte k psychiatrovi, dá vám nějaké léky, nebo doporučí nějaký postup, který vám úzkost pomůže zvládnout. Ono když máte takové starosti dosti dlouho, mohou se petrifikovat a zůstanou vám. A čím déle to trvá, tím hůře se toho zbavuje.