Marihuana
JIM
Dobry den chtela jsem podekovat za odpoved z 29.1 pani Bare Orlikove.Manzel se snazi prestat kourit(marihuanu),zatim to jde,nikdy jsem na nej nechtela tlacit protoze sama jsem pred lety mela problemy se zavislosti(vseho druhu)proto dobre vim ze clovek se musi sam rozhodnot a nedelat to z donuceni.Problem je v tom kdyz jsme se seznamili byl na tom velmi spatne.Bral silne anti.depresiva,je alkoholikem a k tomu kouri marih.Zacali jsme pomalu a dnes bych rekla ze je na tom opravdu lepe.Po novem roce se mi sveril ze s pitim ma opet problem,ziju v mimo CR akdyz jedu navstivit rodinu zustava sam doma a pije az do nemoty s prominutim.Je mi ho moc lito snazi se stim bojovat,odbornou pomoc odmita,k tomu vsemu trpi anorexii.Kvuli nemu jsem prestala pit i kourit,abych mu sla prikladem.Promin te za tak dlouhy dotaz.Slavili jsme pate vyroci prala bych nam dalsich 50let(minimalne)Dekuji moc

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Podle toho, co píšete, je to záležitost trochu složitější a myslím, že marihuana v tom nehraje tu hlavní roli. Nevím, dle popisu, zda antidepresivy myslíte skutečně antidepresiva, tedy léky na léčbu depresivních stavů (nejsou návykové, nepůsobí okamžitě, ale až po několika dnech či týdnech užívání...) nebo anxiolytika či hypnotika, tedy léky na spaní a na uklidnění (působí okamžitě a mají návykový potenciál). Pokud by manžel užíval na předpis lékaře antidepresiva, tak by pravděpodobně už s nějakou odbornou pomocí do kontaktu přišel a původní problém by byl nejspíš v těch depresivních stavech, které by měl řešit. Nejspíš se ale jednalo o zneužívání/závislost na uklidňujících lécích, což v kombinaci s alkoholem skutečně není dobré řešení. Problém, který mohou působit tyto léky a alkohol, je ve srovnání s marihuanou daleko výraznější. Dále zmiňujete problém s anorexií. Asi bych se zaměřila spíše na to, co se mi jeví jako vážnější - tedy alkohol a psychické potíže, pravděpodobně nikdy neléčené. Obvykle bývají ty psychické potíže jednou z příčin, proč člověk začne vyhledávat návykové léky (jako jakousi sebemedikaci, pro snížení úzkosti a nepříjemných pocitů). Je velmi složité pokoušet se přestat brát drogy nebo pít, aniž by se člověk nezabýval komplexně celým problémem. Závislost bývá obvykle pouze symptom. Vy sice můžete jít manželovi příkladem, ale obávám se, že to pro něj není dostatečná motivace. Mám trošku pocit, že ho velmi omlouváte a snažíte se mu pomoci, ale z jeho strany moc velký posun vidět není. Myslím, že by bylo skutečně na místě, aby odbornou pomoc vyhledal. Problém trvá poměrně dlouho, po celou dobu vašeho vztahu a ještě předtím, nyní se manžel přiznal, že znovu sklouzává k pití. S marihuanou, která je v tom všem v zásadě nejmenší problém, se sice snaží přestat, ale moc se mu to nedaří. Odbornou pomoc nechce vyhledat... Říkám si, jak byste to těch následujících padesát let vydržela, pokud by manžel opravdu neměl v úmyslu situaci změnit. Musí to být pro Vás velmi náročné. Odbornou pomoc bych v tuhle chvíli viděla jako jediné řešení s ohledem na sumu potíží, s nimiž se manžel potýká.