dobrý den,doufám,že se budu ptát na správné adrese,ale chtěla jsem se zeptat...chodím na pedagogické lyceum a v budoucnu bych ráda pracovala s drogově závislými...myslim,jako třeba v kontaktním centru jako psycholožka,nebo v terénu jako streetworker..nevíte jaká škola by se mi hodila?...ale mám ještě jeden malý problém...já totiž(sice jen o víkendech)ale přes rok užívám pervitin...já vim zní to možná paradoxně,že chci pomáhat a přitom bych měla pomoct nejdřív sama sobě...slyšela jsem,že pracovníkům,kteří právě se závislými pracují dělají namátkově testy a kdo z těch praconíků byl závislý musel 2 roky před nastoupením do práce abstinovat...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Samozřejmě Vám můžu poradit, která škola by se Vám mohla nejvíc hodit, ale myslím, že v tuto chvíli je to bezpředmětné, protože nejprve jde skutečně o Váš problém s pervitinem. V tuto chvíli je pro Vás myšlenka na práci se závislými pouze taková vize, která je spíš než o skutečném zaměstnání a pomoci lidem o Vaší fascinaci drogovým prostředím, pervitinem a touhou zůstat s tímto prostředím do budoucna v kontaktu. A už vůbec nejde o to, zda se dělají pracovníkům pomáhajících organizací testy na přítomnost drog nebo ne, ale o to, že pokud sama berete drogy, tak nikdy nemůžete poskytnout efektivní pomoc lidem, kteří drogy taky užívají. Nemůžete být profesionál, mít potřebný nadhled, odstup a dospělý přístup k věci, pokud se pohybujete ve stejném prostředí jako Vaši případní klienti. Pokud někdo v minulosti drogy užíval, byl kvůli drogám v léčbě, tak se předpokládá několikaletá abstinence od drog v případě, že dotyčný bude chtít pracovat v organizaci, která dělá se závislými. Je to pro jeho ochranu a pro ochranu klientů a je to jeden ze zásadních etických předpokladů. Nejprve bude asi na místě zvážit, co vlastně drogy pro Vás znamenají, co Vám dávají, jak to vidíte do budoucna a zda by nebylo od věci posunout svůj život trochu jiným směrem než víkendovými parties s pervitinem. Takže to zkuste promyslet. Je mi líto, ale brát drogy a pomáhat závislým drohromady fakt nejde.