Jak pomoct přítelovi
andain
Dobrý den, potřebovala bych poradit nějakou dobrou kliniku v okrese Frýdek-Místek nebo klidně i jinde, na "odvykačku" drog nebo já nevím jak to nazvat. Nejedná se o mě, ale o mého přítele, který má problém s pervitinem. Neužívá ho nitrožilně, ale hodně v tom lítá. Bere to už přes dva roky. Začli jsme spolu chodit před 8 měsíci , znám ho ale dýl,věděla jsem do čeho jdu, ale nevěděla jsem,že to bude tak těžké. Když jsme spolu začli chodit, byl tři měsíce čistý, potom selhal, ale po 3 dnech se dal dohromady, a zase se snažil...Začli jsme jezdit i do Ostravy na psychiatrickou ambulanci, ale byla to ambulantní léžba, dojížděli jsme tam spolu dva měsíce, ale nic mu to nedalo.Mluvil tam s psycholožkou, sezení trvalo 40 min, jenže on o svém problému nedokáže jen tak s někým mluvit, tak ho to přestalo motivovat, protože ona se ho na nic neptala, a chtěla ať mluví jen on, a to bylo pro něho něco hrozného,protože to jen tak nedokáže. Takže to "zabalil" Nevěděla jsem,jak ho mám donutit abychom tam jezdili dál, to musí on sám. On sám si musí přiznat, že má problém, jenže teď se mu to nějak nedaří a co týden v tom zase lítá. Drží se přes týden,ale jak je víkend, tak uletí, protože se mu začnou všichni ozývat, a už v tom jede..Pak se neukáže třeba celý týden. Vyhýbá se mi, protože ví, že mi ubližuje. Já nevím jak už mu já mám dál pomoci, člověk je na něho hodný, je špatně, člověk je na něho zlý, je zase také špatně. Vím, že je potom hodně přecitlivělý a já se bojím někdy něco říct, abych ho nějak nevyprovokovala nebo mu nějak slovně neublížila. Jak se tak nad tím zamyslím, tak i já bych potřebovala nějakého odborníka, jak se k přítelovi chovat, abych neudělala něco špatně..Píšu vám o radu nějaké kliniky, protože si chci s přítelem promluvit, ať to začne řešit, jinak dopadne špatně. Vím, že se musí rozhodnout jen on sám, ale aspoň mu chci nějak poradit...Ještě jsem se chtěla vrátit k tomu, že vlasntě on má co chce. Má rodinu, má kde bydlet, má mě, má práci (do které chodí, ale poslední dobou si bere jen volno), takže mu vlastně nic nechybí. Je hodně ovlivnitelný kamarádama, a také je hodně slabý. Nedokáže tomu odolat, když se mu ozvou kamarádi. Už si zkoušel změnit i číslo, když jsme začli jezdit do té Ostravy, ale ani to nepomohlo. Už nevím jak já mu můžu pomoci. Byla bych moc ráda, kdyby jste mi aspoň trošku poradili. Kdysi jsem s ním mluvila, že zkusíme nějakou léčebnu,ale prvně si vybral tu ambulantní, takže snad teď sebere veškerou sílu co má a zkusíme najít něco jiného. Předem moc děkuji aspoň za nějakou odpověď.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, sice píšete, že musí chtít on sám, a že je to na něm, ale zároveň za něj vše řešíte a hledáte mu léčbu. To myslím není moc dobrý postup. Přítel má všechno a k tomu se o něj ještě hezky staráte. Vypadá to pak, že se snaží, ale on vlastně pro to nic nedělá. Nechte iniciativu na něm. Jestli už nějaké zařízení navštěvoval, není pro něj určitě těžké najít další. Třeba si toho pak bude také víc vážit a neřekne zase, že mu to tam nevyhovuje. To je totiž to nejjednodušší. Co se týče Vás, určitě je dobrý nápad zajít někam popovídat si o tom, jak se dál k partnerovi chovat. To můžete buď tam, kde jste spolu byli, nebo Vám tam jistě poradí ambulantního odborníka jinde v okolí.