dana
Dobrý den, mám 22letého syna, kterého od jeho tří let vychovávám sama, otec se o něj nikdy nezajímal a nestýká se s ním . Syn nedokončil střední školu, v podstatě se dá říci, že do ní prostě přestal chodit, a již třetím roku je doma a odmítá pracovat. Je bohužel silnější kuřák marihuany, kouří ji téměř denně. Zřídkakdy jde na brigádu, kde vydrží jen pár dní. Většinu času tráví doma u počítače nebo sledováním televize. Nemá moc kamarádů, nejvíce se stýká se sousedem, který také žije u rodičů a do práce nechodí. Nedávám již synovi téměř žádné peníze, abych ho donutila jít pracovat, ale nepomáhá to, občas mi bere peníze z peněženky a nyní prodal televizi z obývacího pokoje, o níž tvrdil, že je jeho, zatímco ve svém pokoji si televizi nechal. Odmítá dojít i na úřad práce a vzniká mu tak dluh na zdravotním pojištění, který jsem za něj zatím zaplatila. Chtěla bych syna donutit, ať se odstěhuje z bytu, protože jinak se nejspíš o sebe starat nezačne, ale mám na to vůbec právo, jen tak ho vyhodit, když nemá kam jít? Nebo jak bych měla v tomto případě postupovat? Jakoukoliv návštěvu poradny samozřejmě odmítá. Děkuji za odpověď, Dana.

Odpověděl:
Dobrý den, pokud je byt ve vašem vlastnictví či nájemní smlouva je psána na vás, máte samozřejmě právo rozhodovat o tom, kdo a za jakých podmínek tam s vámi bude bydlet. Syn je dospělý, můžete ho nechat vystěhovat soudně, řeší se to žalobou na vyklizení bytu podanou k místně příslušnému soudu. (Právní pomoc vám v tomto směru může poskytnout Právní poradna A.N.O., která se specializuje na bezplatné právní poradenství i pro rodinné příslušníky uživatelů drog. Kontakt najdete v odkazu na těchto stránkách vpravo). Váš syn je dospělý, nepracuje, doma vám krade, vy za něj platíte dluhy a nejspíš mu i poskytujete servis v domácnosti - praní, vaření atd...mám dojem, že za takového stavu syna ke změně chování nic netlačí a situace mu maximálně vyhovuje. Myslím, že by bylo rozumné dát mu svými dalšími kroky jasně najevo, že je to pro vás nepřijatelné a že by se měl o sebe začít starat sám a být zodpovědný. V případě, že se dá dohromady a začne nějak rozumně fungovat lze mu samozřejmě dát další šanci. Chápu, že to pro vás není jednoduché a že se tím nejspíš hodně trápíte. Kdybyste si o tom potřebovala popovídat s někým osobně, napište region a my vám nějakou vhodnou odbornou poradnu zkusíme doporučit. Přeji hodně štěstí a sil.