KYSELINA HIPPUROVÁ v moči
seashepherd
Mohl by mi prosím někdo, kdo se v tom vyzná, pomoct vyřešit "záhadné nálezy" v moči u mého kamaráda? Jedná se o 33-letého muže závislého na pervitinu (celkem 12 let, poslední roky nezvladatelně, pervitin si poslední roky i pravidelně vaříval). Ted je v léčebně, tam jim dělají každý týden odběry a jemu uz podruhé objevili zvýšenou koncentraci (říká, že 12 jednotek, takze predpokládám, že mmol/l - dále mi řekl, že doktory nejvyšší tolerovatelná hranice je 8 (jednotek)). Odběr byl potom opakován (asi 3x v průběhu 4 dní) a koncentrace kyseliny hippurové údajně klesala. Z toho personál léčebny odvodil, že pacient musel čichat toluen. A protože se to stalo už podruhé se stejným průběhem (tj. mírně zvýšená koncentrace, která se postupně snižovala), tak má mít kvůli tomu soud (měl soudem nařízenou ústavní léčbu a tu tímto údajně porušuje). Mě telefonicky požádal, ať mu zjistím co nejvíc o kyselině hippurové a o tom, jak je možné, že měl tyto zvýšené koncentrace, když údajně s toluenem do styku vůbec nepřišel (to tvrdí on) a jedno z těch dvou měření při kterých byla zjištěna vysoká koncentrace kys. proběhlo v době, kdy byl jen v léčebně a neměl ani vycházku a ani žádnou možnost se k toluenu dostat. Já jsem hledal nějaké informace na netu, ale zatím čerpám info hlavně z tohoto článku ... http://ciselniky.dasta.mzcr.cz/CD_DS4/hypertext/AJBVD.htm ... a zdá se mi divné, že by někdo dělal nějaké závěry z nálezu pouhých 12mmol a taky nerozumím tomu, že by takhle malé množství dokázalo z těla odcházet pozvolna a tak pomalu, ze by několik dní detekovali klesající koncentraci v moči. (podle toho článku by to mělo být pryč během pár hodin, ale je možné, že jsem ten text o kys. špatně pochopil a nebo mi kamarád dal špatné informace.). Každopádně budu vděčný za možnost si o tomto promluvit s někým, kdo tomu rozumí.

Odpověděl: Jakub Minařík
Omlouvám se ze časové prodlení, prostě jsem nezvládl odpověď napsat dříve. Kyselina hippurová se přirozeně vyskytuje v organismu jako produkt metabolizace látek dodaných zvenčí, buď složek potravy a nebo xylenů, nejčastěji toluenu. Pokud se dobře pamatuji na pracovní lékařství, tak norma byla do 10 mmol/l (tahle hodnota je však odlišná laboratoř od laboratoře, v rozmezích jsem našel také 5,58 mmol/l), pro profesionální expozici byla hranice 14 mmol/l, pro odlišení abusu byli hodnoty kolem několik stovek, myslím, že hranice mezi uznatelnou profesionální expozicí a abusem byla kolem 50 mmol/l (tenhle údaj mám fakt v mlze). Nemám z hodnocením hladiny kyseliny hippurové zkušenost, pokud však nejvyšší hladina byla 12 mmol/l a já bych neměl jiný indikátor (třeba klinický stav pacienta popsaný v dokumentaci, který by vyvolával podezření na intoxikaci), netroufl bych si dělat závěry ve smyslu potvrzené intoxikace v léčbě.