Marihuana v tehotenstvi
JIM
Dobry den,chtela jsem se zeptat jake nasledky muze mit dite jehoz matka kourila marihuanu do 6.mesice tehotenstvi.Otec je take kurak(marihuany)uz 15 let.Matka kojila 9.mesicu a dite se zda byt v poradku.Muze mit nejake nasledky treba v pozdejsim veku.Dekuji za odpoved JIM

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás. Kouření marihuany, zejména intenzivní a pravidelné, může mít jisté důsledky na nenarozené dítě, nicméně nebývají závažného charakteru. Nemírné pití alkoholu v průběhu těhotenství dokáže způsobit mnohem zásadnější zdravotní problémy pro dítě. Pokud kouří marihuanu otec, tak to na dítě v období těhotenství nemá žádný vliv. Kopíruji Vám část textu z bulletinu Zaostřeno na drogy, 4/2007, který byl a zaměřen na návykové látky v těhotenství: "Užívání marihuany je u těhotných žen ve většině případů nepravidelné, spíše rekreační než každodenní, a ženám většinou nečiní potíže při diagnostice těhotenství užívání přerušit. Incidence v populaci těhotných žen je udávána 2–12 %. Aplikace je neriziková z hlediska přenosu HIV a hepatitid, žena není ohrožena vznikem flebitid. Pokud žena pokračuje v kouření marihuany, jedná se podle našich zkušeností většinou o nárazovou aplikaci. Vliv marihuany na plod je závislý na dávce, při chronickém užívání je prokázán nižší přírůstek hmotnosti u matky a nitroděložní růstová retardace v důsledku chronické hypoxie." Z některých zahraničních výzkumů vyplývá, že děti, jež byly vystaveny účinkům konopí v těhotenství, mohou mít větší dispozice k poruchám učení a chování v předškolním a školním věku, ale tato skutečnost není prokázána jednoznačně. Myslím, že pokud se dítě jeví v pořádku, bylo běžně kojené a nemá žádné zdravotní potíže, tak bych se v tuto chvíli nějakých dalších vážnějším následků neobávala. Otázkou je, jaký může mít na budoucí vývoj a výchovu dítěte vliv to, že otec dítěte kouří marihuanu (předpokládám, že i v současnosti). Tento životní styl není úplně kompatibilní s rodinným životem a výchovou dětí, ale to už odpovídám na jinou otázku, než který jste položila.