Kde se stala chyba
Bezradny deda
Mame vnuka, kteremu je jiz 18 a byl u matky, ktera onemocnela rakovinou prsu a tak jsme se o neho starali s babickou. Nyni je matka opet nemocna a vse je na nas.Vnuk byl od mladi velmi cily- hyperaktivni, coz se projevovalo jiz tim, ze nemohl dlouho sedet, kdyz tak jen u tlevize a ve skolce a i ve skole se stranil deti. Nyni jsme se dozvedeli, ze muze mit LMD/mozkovou dysfunkci/ a od 15ti let s nim byly obrovske problemy.Byl i agresivni a vynechaval skolu/gymnasium/ a postupne se jeho prospech a chovani tak zhorsovalo, ze ho ze skoly vyhodili. Mezitim dokud byl u matky, tak casto nebyl celou noc doma a prisel az v poledne.Rikal jsem, ze to neni mozne, aby kazdy patek byl celou noc pryc a co tam asi dela. upozornoval jsem, zda nebere drogy, ale zadny dukaz jsme nemeli, jen to, ze byl stale vice agresivni a stale chtel penize. Pozoroval jsem ho, zda je na nem neco videt, jen ve skole rikali, ze nekdy sedi jako netecny, nezajima ho uz nic a sam rikal, ze nechce chodit do skoly jako jeho t.zv.kamaradi, kteri se take flakaji. Otazka tedy zni. mohl jiz brat drogy dokud byl ve skole a mohl tim jiz byt drogovany z predesleho dne 2.proc takove zmeny u neho nastaly jiz od 15ti let-do te doby s urcitymi poruchami prospival 3.jestlize ma tu chorubu mozkove dysfunkce- je pak jeho stav i po mirnem pouzivani drog jeste horsi 4.nyni bydli sam a v jeho byte to je neuveritelny neporadek - vse vali na zemi, pradlo,jidlo atd samozrejme, ze asi moc neji a spise se vali v posteli 5.nikdy si na nic nestezoval- poprve tento tyden rikal, ze se mu zda jako kdyby mel vypnuty mozek 6.zda prestal brat nejake drogy anebo proc to rikal nevime.-vime jen, ze obcas kouril cigarety, ktere si sam balil a casto mel v popelniku az 5 i vice nedopalku- byly to drogy? 7.nejhorsi je, ze bez jeho souhlasi - je mu jiz 18 nemuzeme ho primet , aby sel k lekari

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, s velkou pravděpodobností se může jednat o zneužívání drog. Ale z několika řádků popisu to bohužel nikdo není schopný říct přesně. Pravda je, že změny nálady, zhoršení prospěchu, utrácení peněz, agresivita, toulání po nocích, to vše jsou typické příznaky. Ať už je příčinou cokoli, důležité jsou následky, které jeho chování má. Nyní bydlí sám, takže pokud mu nedáváte peníze a sám si vydělává, asi se brzy rozhodne, jestli zvolit život bez drog nebo s nimi (a také s problémy, které s jejich užíváním brzy přijdou). Co se týče LMD, více informací najdete na http://nemoci.doktorka.cz/lmd---lehka-mozkova-dysfunkce/ Nedá se říct, jestli LMD byla jedinou příčinou jeho problémů. Pravděpodobně to byla kombinace s okolnostmi v dětství (matčina nemoc, těžko zvladatelná výchova pod.). Drogy klidně mohl brát už ve škole, mohl si je dát třeba i cestou ráno. Je vidět, že okolo vnuka máte mnoho nejasností a určitě o něj máte i velký strach. Abyste si udělali jasněji, určitě bych doporučovala navštívil poradnu pro rodinné příslušníky závislých. Tam byste dostali i potřebné informace, i podporu a snad i několik rad co dál.