je cesta ven?
Wandis
Ahoj, jmenuji se Vanda. Duvod, proc se obracim na poradnu je, ze doufam, ze se zde najde nekdo, s kym bych si mohla popovidat o svych problemech.Je urcite spousta organizaci, jiste s nimi mate svoje zkusenosti, ja ne. Mam starost o sveho pritele. Oba mame z let dospivani urcite zkusenosti s drogami, ale oba jsme byli natolik rozumni, abychom si nasli tu spravnou cesticku ke stesti, k normalnimu zivotu plnou jinych radosti. Proto nechapu, nechapeme, proc priteluv otec, jiz nejakym rokem ctyricatnik, provozni hospody a restaurace, proc jeho cesty se dali prave timto, drogama prokvetlym, podsvetim spinavym, smerem???? Na jare to bude rok, co jsme zjistili, ze jeho otec zacal uzivat pervitin. Mozna je to dano jeho zivotnim stylem, je rozvedeny, rad je ve spolecnosti mladych krasnych lidi, rad se bavi.Nikdy nepil alkohol, jen vyjimecne. Dneska vypada jako 120leta zelva, jeste v lete bych o nem rekla, ze je frajer, dneska vypada jako duchodce. No, me osobne je ten clovek volny, nemam ho rada....ale miluji sveho pritele, ktery se jeho situaci, chovanim, lidmi, co neustale chodi za jeho otcem, lidi, co se ho vyptavaji na otce, trapi...trapi se tim, ze se zivot jeho otce dal uplne jinym smerem, 24 hodin sedm dni v tydnu zije jen v tomto svete. V nasem blizkem okoli se slezaji ruzna individua, je znamo v celem meste, ze jeho otec dealuje, dava i nezletilym, kseftuje s elektronikou a kradenymi vecmi.... Rozumite, jak musi byt memu priteli, kdyz tohle vsechno vi? A kdyz to vi i vsichni ostatni? Co muzeme v takove situaci delat? Mame se odstehovat a zit novy zivot bez jeho otce? Ma byt hned vedle nas v dome a je priteluv spolupracovnik, tzn, ze se s nim musi pracovne kazdy den schazet. Prace, to je dalsi kamen urazu. Kdysi jejich hospoda byla na urcite urovni.Dneska jeho otec jen slibuje a slibuje nebo rekne, ze neco udela, a hospoda tak upada. Dokazete nam nekdo poradit, co se da delat?Prosim...Nebo ho mam udat? je to kriminalnik, ale mam strach...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, chápu, že je to pro Vašeho přítele hodně nepříjemné, ale myslím, že přinejmenším by měl oddělit pracovní a osobní část vztahu s otcem. Pracovní vztahy s ním ho totiž mohou dostat do velkých problémů. Jestli mají společně podnikání a on přitom prodává drogy a kradené věci, ohrožuje tím výtazně i Vašeho přítele. A to nejen materiálně, ale samozřejmě i jeho dobrou pověst. Myslím, že přítel by se měl od jeho aktivit ve vlastním zájmu jasně distancovat. Ideální by samozřejmě bylo nemít s ním ani společný majetek a bydlení, ale to už je asi složitější. Co se týče osobního vztahu, bude to určitě těžké, ale pokud to otci teď vyhovuje, nesnažila bych se ho zachraňovat, spíš bych mu dala jasně najevo, co si o tom myslím a také bych se spíš držela zpátky. Tím, že s ním budete spolupracovat a komunikovat, může mít mylný dojem, že vám jeho chování nevadí. Jestli víte, že prodává drogy nezletilým, je samozřejmě na místě to ohlásit. Na druhou stranu i chápu, že to pro Vás může být možná neproveditelné. Pak je bohužel potřeba srovnat si v hlavě svoje vlastní morální zásady a uvidíte, co převáží.