Pro Janu Marečkovou
Dobrý den ještě jednou, mě to prostě nedá, nevím, co mám dělat..Víte, on vůbec nemá velké zornice, jak to já znám..Jak je to možné?Já jsem taky na tom ujela, deset let zpátky, i injekčně, ale nikdy jsem neměla to,co on.Nebo když nemá, má úplně rudé, jakoby nateklé a napuchlé oči-nebyla jsem na tom sama dobře, ale tohle to?Co mi říkal, bere to vlastně od září 2006,kdy na svatbě naší kamarádky to do něj narval (jasné,bez debat,jeho vůle) a od té doby frčí.My se dali dohromady o rok později...Nevím už, co mám dělat, nechci se koukat, jak se ničí a hlavně se kolem něj dějou takové věci, že to už je prostě zvednutý prst za zenitem a on je prostě "v klidu"-vím,že má strach,ale to si stejně myslím, že jen ve smyslu rodičů-mají firmu...Já když jsem tenkrát přestávala, měsíc jsem prospala, projedla a za tři měsíce jsem byla naprosto ok, co ale můžu čekat v jeho případě? Moc děkuji, nevím, kam se obrátit a nemám s kým toto probrat, s tím se lehce nejde ven...

Odpověděl:
Dobrý den, těžko říci, čím může být způsobeno, že přítel nemá rozšířené zorničky, i když užívá pervitin. Napadá mě, že by to mohlo souviset s tím, že k pervitinu bere ještě něco dalšího (opiáty). Nicméně zásadní problém je, že přítel drogy bere, pervitin vám i přiznal, navíc mu ho zjistila policie při testech. Vy sama jste v minulosti pervitin také užívala, ale dokázala jste s tím sama přestat, k čemuž vám samozřejmě gratuluju. Předpokládala bych tedy, že určitě máte předtavu, jak se může vyvíjet vztah s partnerem, který se na pervitinu rozjede. A také nepochybně víte, že k tomu, aby člověk přestal, musí sám chtít a být k abstinenci motivovaný. Z toho, co píšete, bych řekla, že zatím nejsilnější (a možná i jedinou?) motivací přítele je strach, že se to dozví rodiče a nejsem si zdaleka jistá, že by u třicetiletého muže byla takováto motivace dostačující. Nebo by přítel byl ochoten svůj problém řešit nějak koncepčně? Mám na mysli například ambulantní léčebný kontakt. Navíc, i když se zdá, že vy sama máte problém s pervitinem dávno vyřešený, situace je to i pro vás ohrožující. V tomto ohledu bych byla velmi opatrná, zažíváte určitě stresující období, jste zklamaná, máte pochybnosti o tom, jak se váš vztah a život bude do budoucna vyvíjet. To je psychicky hodně náročné a možnost, že byste si dala s přítelem, abyste tomu všemu "utekla", nelze zcela vyloučit. Nechci vás podceňovat, věřím, že to zvládnete, ale určitě to bude mnohem těžší, když na to zůstanete sama. Na vašem místě bych si o tom zašla popovídat osobně do některého z odborných zařízení, které se na takovéto problémy specializuje a poskytují pomoc a poradenství rodinám a partnerům závislých. Mohla byste si v klidu s někým nestranným ujasnit svoji roli ve vztahu, jaké další kroky podniknout do budoucna, aby se situace zlepšila a jak eventuelně přítele ke změně motivovat. Kdybyste měla o něco takového zájem, dejte vědět region a my se vám pokusíme nějaké vhodné zařízení doporučit. Zatím držím palce, přeji hodně sil a buďte na sebe opatrná.