Sandy
Dobry den, nejprve bych vam chtela podekovat za odpoved na muj dotaz, ktery se tykal panicke poruchy zpusobenou uzivanim drog, momentalne hledam vhodneho psychoterapeuta a uz se tesim, az konecne zacnu, nebot mi vsichni lekari potvrdili, ze to jedine mi pomuze, i kdyz nevedeli o pricine tech problemu...Jinak mam dve otazky, tu panickou poruchu resi psychoterapeut, ktery se nezameruje na drogy stejne jako terapeuti zamereni na drogy? Ja totiz zavisla na drogach nejsem, v obdobi poslednich osmi mesicu jsem jen jednou uzila miminalni davku kokainu a po tomto ulitnuti jsem si jiz jista, ze uz s drogami nechci mit nic spolecneho, protoze jak jsem si myslela, vyvolalo to u me jen paniku a strach ze smrti, nic jinehol..Muj druhy dotaz je - chystam se pristi tyden na operaci v celkove narkoze, maji nejak vliv antidepresiva, ktera beru ( Opipramol 150 mg denne ) na anestezii? Nemuze se neco stat? Mam proste priserny strach ze smrti, tak si chci byt jista, ze je to v pohode..Ma narkoza vliv na muj stav, co se tyce panickych zachvatu po operaci? Mam ocekavat zhorseni? Vysazeni antidepresiv asi nepripada v uvahu..Co na to rika pan doktor? Velmi dekuji za odpoved, i kdyz vam muj strach asi bude pripadat smesny nebo otazky usmevne..

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den, Váš strach rozhodně směšný není a otázky jsou na místě. S panickou poruchou se dá zacházet různě podle terapeutického "směru", který ten který psychoterapeut zastává. Většinou dnes ale již terapeuti pracují s různými postupy podle potřeby klienta. Trochu za Vaší otázkou čtu dotaz, jestli je nutné říkat terapeutovi o Vaší zkušenosti s drogami. Měl by to vědět, protože to byl spouštěcí mechanismus a to může hrát roli při jeho volbě postupu práce. Vůbec se nemusíte bát, že by Vás kvůli tomu soudil, koukal na Vás špatně nebo s Vámi nechtěl pracovat. Naopak, to že jste přestala je spíše k ocenění. Co se týká narkózy, budou se Vás při předoperačním vyšetření ptát na všechnu medikaci. Antidepresiva vysazovat nemusíte, jen o nich řekněte, anesteziolog podle toho případně přizpůsobí výběr léků. Po anestézii by se Vaše úzkosti zhoršit neměly. Přeji Vám, ať operace dobře dopadne a ať brzy najdete terapeuta, se kterým se Vám podaří problémy vyřešit.