Dobrý den.Můj syn je v Německu ve vězení za obchodování s drogama a také je užíval skoro šest let.Je nyní ve vyšetřovací vazbě, skoro rok.Má možnost podmínečného propuštění,pokud nastoupí na odvykací drogavou terapii-musí se jednat o státem uznanou terapii. Prosím Vás o radu kam se mám obrátit.Jsem z karlovarského kraje.Děkuji

Odpověděl:
Dobrý den, omlouváme se za opožděnou odpověď. Váš dotaz byl svým zaměřením poměrně specifický, ohledně jeho zodpovězení jsem kontaktovala právničku Mgr. Hanu Gajdošíkovou z Právní poradny A.N.O., která se specializuje na právní aspekty drogové problematiky. Její odpověď vám přeposílám. "Z formulace Vašeho dotazu bohužel nelze zcela přesně usoudit, co německý soud míní pod "státem uznanou" léčbou. V České republice funguje řada léčebných zařízení, která poskytují léčbu drogové závislosti, ať již se jedná o státní či nestání zařízení. Lze předpokládat, že abstinenčně orientovaná léčba ve státním zdravotnickém zařízení by mohla vyhovovat požadavkům německého soudu v tomto směru. Přímo v Karlovarském kraji se nám nepodařilo dohledat vhodnou léčebnu, doporučujeme však obrátit se při sjednání léčby např. na Psychiatrickou léčebnu v Dobřanech ( www.pldobrany.cz ) nebo Psychiatrickou kliniku Fakultní nemocnice v Plzni www.fnplzen.cz/pracoviste_detail.asp?klinodd_cislo=13 tedy léčebny v sousedním kraji. Kromě toho v České republice existuje i řada nestátních zařízení, zabývajících se léčbou drogové závislosti. Nelze vyloučit, že by pro potřeby rozhodnutí o podmíněném propuštění postačovalo i sjednání léčby v takovém typu zařízení s tím, že vhodným typem léčby by mohla být např. terapeutická komunita. V takovém případě bych pro tyto účely doporučovala vybírat zařízení, která mají platnou certifikaci kvality poskytovaných služeb v souladu s certifikačním řízením Rady vlády pro koordinaci protidrogové politiky. Bližší informace o certifikacích a seznam certifikovaných zařízení a služeb naleznete zde: www.cekas.cz/php/CA_zakladni_informace.php#zakladni_info Doporučuji před zajištěním event. léčby probrat konkrétní požadavky na výběr léčebny se synem, který se může poradit např. se sociálními pracovníky či vychovateli ve výkonu trestu, kteří mají zkušenosti s rozhodovací praxí německých soudů. S pozdravem Hana Gajdošíková, Právní poradna A.N.O."